Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Facebook adverteren: De Ultieme Gids op weg naar Succes!

Facebook adverteren: De Ultieme Gids op weg naar Succes!
  • Wil je de achter mogelijkheden van het adverteren via Facebook komen?
  • Merk je momenteel dat je niet de juiste doelgroep bereikt met je Facebook posts?

Facebook is een van de meest krachtige manieren om te adverteren.

De kracht van dit medium zit ‘m in de targeting mogelijkheden. Je kunt werkelijk waar iedereen, op elke plek op deze aardbol jouw bericht laten lezen en daar mag je ook nog alle segmentatie mogelijkheden bij optellen.

Wil je bijvoorbeeld:

  • Alle mannen tussen de 45-55 jaar targeten
  • Die dol zijn op vissen
  • En die ook nog eens langs de oevers van de Rijn wonen

Facebook zoekt het voor je uit!

Het grote probleem is dat heel veel mensen de mogelijkheden van het platform niet goed genoeg kennen om er het optimale uit te halen.

En dat is waar wij je in dit artikel mee gaan helpen!

 

Facebook advertentieteksten + visuele aspecten van cruciaal belang

Net als bij Facebook stories en Facebook posts is het succes van een Facebook advertenties afhankelijk van 3 belangrijke factoren:

  1. De juiste doelgroep
  2. Het juiste aanbod voor deze doelgroep
  3. Het type advertentie

Als punt 2 en 3 de aandacht van je doelgroep niet weten te pakken, dan zullen de kosten voor het aantrekken van een klant (CPA – Cost Per Acquisition) + de kosten per klik (CPC – Cost Per Click) van je advertentie de pan uit rijzen.

Gevolg?

Hier krijg je alleen maar minimale resultaten voor terug en dat is doodzonde!

 

Social advertising vs. Google

De voordelen van social advertising t.o.v. Google Ads zijn duidelijk.

Voor relatief lage kosten kunt u hele specifieke doelstellingen bereiken.

Waar offline adverteren vaak schieten met hagel is, kiest u met Facebook adverteren voor de krenten in de pap en een gerichte doelgroep.

 

Advertentiedoelstellingen van Facebook Ads

Net als bij ieder ander kanaal bepaalt u bij Facebook adverteren de doelstelling van de campagne.

Wat wilt u bereiken en wat wilt u dat mensen doen bij het zien van uw advertentie?

In de advertentietool van Facebook kunt u veel informatie vinden over hoe u de tool het beste kunt inzetten.

Grofweg worden de advertentiedoelstellingen onderverdeeld in 3 categorieën.

  • Bekendheid: doelstellingen die interesse in bedrijf, product of dienst genereren.
  • Overweging: doelstellingen die ervoor zorgen dat mensen over je bedrijf gaan nadenken en op zoek gaan naar meer informatie.
  • Conversies: doelstellingen die mensen met interesse in je bedrijf aansporen je product of dienst te gebruiken of kopen.

Is uw doelstelling bijvoorbeeld om uw bereik te vergroten? Dan valt deze doelstelling onder de advertentiedoelstelling Bekendheid.

Wilt u leads genereren?

Bijv. e-mailadressen verzamelen van mensen die interesse hebben in uw bedrijf?

Deze advertentiedoelstelling valt dan onder de categorie: ‘Conversies’.

 

‘Facebook is watching us’

Facebook heeft sinds haar oprichting in 2004 ontzettend veel data verzameld van haar gebruikers. Hiermee heeft ze goud in handen. Waardevolle informatie van potentiële klanten voor uw bedrijf.

Op basis van deze data is het mogelijk om met Facebook adverteren heel specifiek de doelgroep voor uw advertentieset te segmenteren.

Facebook zorgt ervoor dat uw advertentie alleen aan deze doelgroep getoond wordt. Spot on!

U kunt namelijk segmenteren op:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Hobby’s
  • Geografie
  • Interesses

U kunt zelfs uw eigen database gebruiken als basis voor de targetdoelgroep.

De mensen die uw advertentie zien zijn hebben hier dus daadwerkelijk interesse in. Zo verspilt u geen kostbaar advertentiebudget!

 

Doelgroep onbekend?

Geen man overboord! Want door gebruik te maken van de Facebookpixel kunt u een campagne starten gericht op conversie en zo zien wie uw website bezoekt.

Facebook registreert door middel van deze pixel wie op de advertentie klikt. Zo komt u te weten wie uw doelgroep is en kunt u een vervolgcampagne maken. Hierbij segmenteert u dus op mensen die een soortgelijk profiel hebben.

Dit is de zogeheten ‘lookalike audience’. Een kleine, maar waardevolle investering. Want op deze manier weet u dus wel wat uw doelgroep is.

 

Meten, sturen en finetunen van Facebook advertenties

Het meten van de ROI (Return on Investment) van Facebook adverteren is beter mogelijk dan bij adverteren in traditionele media. De kosten per klik zijn daarnaast ook nog eens vele malen lager dan bij Google Adwords.

In één oogopslag krijgt u informatie over het soort en aantal likes, de reacties en de gedeelde berichten.

Ook is het mogelijk om te zien welke aanvragen en sales er uit een Facebook advertentie komt.

Bijsturen doet u op basis van realtime informatie. Scoort een advertentie niet? Dan kunt u aanpassingen doen en proberen of dit het resultaat verbetert.

Doet een advertentie het juist heel goed? Dan kunt u in een aantal simpele stappen het advertentiebudget verhogen.

Met een aantal kliks een nog beter resultaat!

 

Adverteren op Facebook zelf doen of uitbesteden?

U kunt het uiteraard zelf proberen. Met een budget van € 100 kunt u al een leuke start maken.

Misschien een aantal open deuren, maar het gaat nog maar al te vaak fout.

Gebruik in het ontwerp van uw advertentie altijd:

  • De juiste afmetingen
  • Uw logo en huisstijl kleuren
  • De juiste verhouding tekst en afbeelding
  • Overtuigende teksten

Wilt u starten met Facebook adverteren dan kunt u dit uiteraard door de online specialisten van Webstijl laten doen.

 

Neem contact op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek:

☎  0172 – 23 66 55

📩 info@webstijl.nl 

 

facebook share
Left Menu Icon