Marketing Automation en Lead Nurturing
In de meeste gevallen als bedrijven marketing automation uitbesteden, is dat voor het automatisch versturen van e-mails, met als doel om de lezer weer naar de site te lokken, ook wel lead nurturing genoemd.
Een praktijkvoorbeeld: u heeft een kortingscode, maar om deze te krijgen dient men een e-mail adres achter te laten. Zodra er een inschrijving is, wordt dit e-mailadres in een lijst gezet, waarna deze persoon om de zoveel tijd een mail krijgt.
Dat kan een inschrijving voor een nieuwsbrief zijn, waarna men automatisch mails ontvangt over gerelateerde onderwerpen, producten of diensten, of een periodieke update omtrent een evenement, mijlsteen of vakantie.
Het grote voordeel van deze automatische mails is dat men er na het opzetten geen omkijken meer naar heeft, terwijl het enorm effectief is. Het nadeel is dat het wel correct moet gebeuren. Als het verkeerd is ingesteld, kan marketing automation juist schade berokkenen, bijvoorbeeld als de e-mails niet op de juiste momenten verstuurd worden. Doe het dus alleen als u weet wat u doet, vraag anders een ander dit voor u te doen.
Afspraak