Hoe maak je een facebook story voor je bedrijfsprofiel?
(Dit artikel is geüpdate in de maand maart, 2020)
- Bereikt jouw bedrijf ook steeds minder mensen organisch via Facebook?
- Begin je je af te vragen of je nog wel verder moet met het plaatsen van Facebook berichten?
In dit artikel geven we je een gouden tip om je bedrijfsgerelateerde berichten op zoveel mogelijk schermen te krijgen.
Facebook biedt voor bedrijfspagina’s de mogelijkheid om Facebook ‘stories’ te publiceren.
Een nieuwe en simpele manier om je merk te presenteren én je Facebook-betrokkenheid met de eigen Facebook volgers te vergroten.
Facebook Stories was eerder alleen beschikbaar voor persoonlijke profielen en nu dus ook al enige tijd voor bedrijven.
De stories verschijnen bovenaan de nieuwsfeed van de Facebook website én app.
We bieden dit artikel dit artikel in twee vormen aan voor jou als lezer:
- In video vorm
- Met geschreven tekst (*tekst gaat verder onder de video)
Verhaal op je Facebook bedrijfspagina nieuwe manier om zichtbaarheid te vergroten
Door de laatste veranderingen in het algoritme van Facebook, krijgen de lokale nieuwsberichten en interacties van vrienden en familie meer prioriteit.
Hierdoor wordt het voor de berichten van je Facebook bedrijfspagina nog moeilijker om gezien te worden zonder te adverteren op Facebook.
Gelukkig is er in de vorm van een Facebook verhaal een mooi alternatief gekomen om te communiceren met je publiek.
Facebook Stories kunnen bedrijfspagina’s helpen om zichtbaarheid te krijgen, vooral omdat de overgrote meerderheid Facebook verhalen nog niet optimaal inzetten en gebruiken. Zoek je een social media specialist die je hiermee op weg helpt? Of wil je meer tips ontvangen?
Verhaal op je Facebook bedrijfspagina focust zich op het visuele aspect
Net zoals Instagram stories zijn Facebook stories eerder visueel dan tekstgericht.
Ze kunnen meerdere foto’s en video’s bevatten om een bericht over te brengen en verdwijnen binnen 24 uur.
Het is ten alle tijde mogelijk om je Facebook story weer te verwijderen. Net als bij de Instagram verhalen zijn ook de Facebook verhalen op je bedrijfspagina 24 uur zichtbaar voor je Facebook volgers.
? Hoe plaats ik eenvoudig een Facebook story via mijn Instagram bedrijfsprofiel?
Als je een bedrijfsprofiel hebt op Instagram, kun je je Instagram stories pushen naar Facebook stories.
- Open je instellingen in de Instagram-app
- Selecteer ‘Bedieningsopties voor Stories’
- Schakel ‘Je verslag delen op Facebook’ in.
Met deze methode worden al je Instagram verhalen meteen op je Facebook bedrijfspagina story doorgelinkt.
Let op, wil je sommige stories alleen zichtbaar hebben op Instagram druk dan niet meteen op delen maar klik dan op verzenden naar en selecteer alleen Instagram.
? Hoe plaats ik een Facebook story via de Facebook app?
- Ga naar je bedrijfspagina
- Scrol omlaag totdat je ‘Het verhaal van je pagina’ ziet
- Klik op ‘Verhaal maken’
- Maak een verhaal door foto’s of video’s te maken of te uploaden vanaf je filmrol
- Speel is met de filters of voeg teksten toe!
- Als je klaar bent, klik je onderaan op het scherm op de knop ‘volgende’
- Je wordt gevraagd om het toe te voegen als een verhaal of als een bericht op je pagina
- Selecteer ‘Het verhaal van je pagina’ en klik op de pijlknop onderaan
- Als het gelukt is, stuur ons een berichtje via Social, wij zijn benieuwd!
? Hoe maak je een goed Facebook verhaal?
Om een goed verhaal op Facebook te plaatsen is het allereerst goed om het verschil te benoemen tussen:
- content die een goed Facebook verhaal maken
- content die een goede Facebook post omvatten
Wat je natuurlijk wilt is dat je volgers op Facebook alle stories bekijken.
Wat je niet wilt is dat je volgers na 1 of 2 stories afhaken en doorklikken naar een volgend verhaal van iemand anders.
Content die een goed Facebook verhaal maken
Hieronder volgen een aantal handvatten om rekening mee te houden!
- Denk van tevoren goed na wat voor verhaal je wilt presenteren aan je volgers
- Geef je een kijkje achter de schermen? Of deel je, je kennis en expertise via Facebook Stories?
- Vraag je Facebook volgers om feedback door ze een vraag te stellen via Facebook Stories. Dit leidt tot interactie met je doelgroep en interactie met je publiek wordt door Facebook gezien als een positief signaal.
- Combineer foto’s en video’s in je Facebook Stories.
- Voeg filters, stickers en tekst toe aan je Facebook verhalen om het visueel nog aantrekkelijker te maken
- Start met 1 story per dag!
Content die een goede Facebook post maken
- Pas je tekst voor je Facebook post aan op ‘speed readers’. We scrollen er een end op los tegenwoordig. Wees ’to the point’ en voeg concrete ‘call to actions’ toe.
- Facebook gebruikers waarderen je content meer als deze: exclusief, entertaining is en /of informatief is.
- Bedenk van tevoren met welk doel je een Facebook post plaatst
- Stel vragen aan je volgers in je Facebook post. Gebruik hashtags. Discussie onder een post is goed.
- Houd je post relevant aan de sector waar je in zit en relevant voor de doelgroep.
Heel veel succes en plezier met deze leuke en creatieve functie van Facebook.
Wil je meer weten?
Lees dan ook over hoe je social media kunt inzetten als strategie.
Mocht je er niet helemaal uitkomen of wil je, je Facebook activiteiten uitbesteden?
Stuur dan een mailtje naar info@webstijl.nl en we helpen je graag verder!