Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

De Facebook Pixel; Stap 1 op weg naar succesvol adverteren via Facebook

De Facebook Pixel; Stap 1 op weg naar succesvol adverteren via Facebook

De Facebook Pixel; Een gids voor de beginnende Facebook adverteerder!

Overweeg je te gaan adverteren op ’s werelds grootste social media netwerk?

Stop met puzzelen en gissen en lees eerst dit stappenplan.

Het installeren van de Facebook Pixel is de 1e stap op weg naar Facebook succes binnen het Facebook advertentie platform.

Een online autoriteit wordt je niet zomaar. Soms is het jaren keihard werken aan je website om de posities in te nemen die je vooraf voor ogen had.

Gelukkig hoeft dit niet al tijd zo te zijn en zijn er kortere routes richting succes.

olifantenpaadje
olifantenpaadje

De kortste en waarschijnlijk ook de goedkoopste route naar succes is:

  1. Het adverteren naar een vooraf bepaalde targeting doelgroep
  2. Met een super relevant aanbod
  3. Op het perfecte getimede moment

Dat betekent dat je, je advertentie laat zien aan personen wanneer ze op zoek zijn naar jouw product.

Het grote voordeel is dat Facebook je deze mogelijkheid biedt. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je hiermee kunt starten en waar je moet beginnen.

Achtereenvolgens zullen de volgende punten worden besproken:

  1. Wat is een Facebook pixel?
  2. Wat kun je doen met een Facebook pixel?
  3. Hoe maak je een Facebook pixel?
  4. Hoe installeer je een Facebook pixel?
  5. Conclusie

 

Stuur mij meer tips!

 

🔬 Wat is een Facebook Pixel?

facebook pixel data
facebook pixel data

Een Facebook pixel is een stukje code die je plaatst op je website. Deze code houdt alle acties en gedragingen bij van je websitebezoekers. Facebook gebruikt vervolgens zijn eigen informatie (verkregen vanuit Facebook) van die websitebezoekers om jouw advertentieresultaten te optimaliseren.

Hoe meer websitebezoekers je Facebook pixel weet te tracken, des te waardevoller deze Facebook pixel wordt.

Een Facebook pixel is een analytische tool binnen Facebook die de mogelijkheid biedt om de effectiviteit van je Facebook advertenties te meten, op basis van de  acties die bezoekers nemen op je website.

De data die voortkomt uit de Facebook pixel kun je gebruiken om:

  • Te zorgen dat je advertentie bij het juiste publiek op het bordje komt te liggen
  • Advertentiegroepen op te bouwen

Hoe meer je weet te achterhalen van de doelgroep die je wilt targeten, des te sneller zul je de juiste doelgroep weten te bereiken en kun je ze het perfecte aanbod doen via Facebook.

Dat is daarmee ook direct de belangrijkste reden om de Facebook pixel als eerste stap te installeren en te starten met het adverteren via Facebook.

Zolang je nog geen Facebook Pixel hebt geïnstalleerd, zal je niet het optimale resultaat uit je Facebook advertenties halen.

Wil je nog niet op Facebook adverteren? Installeer dan toch de Facebook Pixel!

Adverteer je nog niet op Facebook en wil je ook nog niet adverteren op Facebook. Dat kan. Geen probleem, maar installeer dan toch alvast de Facebook Pixel.

Waarom?

  • Het is gratis!
  • Je meet hiermee automatisch alle websitebezoekers
  • Je voert als het ware Facebook alvast met de nodige data nog voordat je bent gestart met adverteren

 

💻 Wat kun je doen met een Facebook pixel?

Met een Facebook pixel kun je de volgende dingen uitvoeren:

  • Event tracking: ‘Aankopen op je website’, items ‘toevoegen aan winkelmandje’, inschrijvingen via formulieren. Het zijn voorbeelden van ‘events’ die je kunt instellen en tracken middels de Facebook Pixel. Op basis van deze ‘events’ kun je website bezoekers opnieuw benaderen met een boodschap die hierop aansluit (retargeting).
  • ‘Custom audiences’ opbouwen: Hoe meer data de Facebook Pixel genereert, des te meer doelgroepen (audiences) je kunt opzetten.
  • Retargeting: Mensen die je website hebben bezocht kun je na hun bezoek een relevante advertentie laten zien die aansluit op de actie die ze eerder op je website hebben ondernomen. Heb je wel eens meegemaakt dat je een product bekeek in een webshop. Dit product niet aanschafte en vervolgens een advertentie te zien kreeg op Facebook die je even daarvoor bekeek in de webshop? Dit proces noemen we ‘retargeting’.
  • Aantal conversies optimaliseren: De Facebook pixel houdt bij welke personen een aankoop afrondde op jouw website en presenteert de advertentie vervolgens, op basis van deze conversie, aan soortgelijke profielen binnen Facebook om de conversie te verhogen.
  • ‘Look-a-like audiences’ opbouwen: Personen die soortgelijke interesses hebben, dezelfde demografische kenmerken hebben en dezelfde pagina’s liken op Facebook op basis van de doelgroepen die je al hebt opgebouwd binnen Facebook. We noemen deze groepen ook wel ‘look-a-like’ audiences. Je kunt een dergelijke doelgroep bijvoorbeeld creëren op basis van de personen die een aankoop hebben gedaan op jouw website. Facebook gaat vervolgens, binnen de door jouw geschetste lijnen, op zoek naar soortgelijke profielen, waardoor de kans op conversies toenemen.

look a like ed sheeran

 

Stuur mij meer tips!

 

Hoe maak je een Facebook Pixel?

Voordat je een een Facebook Pixel wilt installeren moet je eerst een Facebook Bedrijfsmanager Account aanmaken.

  • Nadat je een bedrijfsmanager account hebt aangemaakt en je ingelogd bent, dan zie je aan de linkerkant van je scherm een menu:
facebook bedrijfsmanager item
facebook bedrijfsmanager item
  • Zodra je linksboven klikt op de drie horizontale streepjes, klapt er een menu open, waarbij je in het midden onder de kolom ‘meten en rapporteren’ de term ‘pixels’ terugvindt.
facebook pixel binnen bedrijfsmanager menu
facebook pixel binnen bedrijfsmanager menu
  • Wanneer je op ‘pixels’ hebt geklikt zie je links in de kantlijn naast het plusje de term: ‘Nieuwe gegevensbron toevoegen’.
  • Zodra je hierop klikt opent een klein menu met daarin de term: ‘Facebook Pixel’
facebook pixel aanmaken binnen gebeurtenisbeheer
facebook pixel aanmaken binnen gebeurtenisbeheer
  • Vervolgens vul je in onderstaand scherm de naam van je pixel in. In ons geval hebben we gekozen voor: ‘Pixel van Webstijl B.V.’
  • Vul vervolgens de naam van je website in, in het vlak daaronder.
websiteconversies bijhouden met een pixel
websiteconversies bijhouden met een pixel

Hoe installeer je een Facebook pixel?

Er zijn 3 verschillende manieren om een Facebook Pixel te installeren.

  1. Via je eigen CMS of via Google Tag Manager
  2. Zelf de code installeren. Hierbij voeg je de pixel code toe in de header tag. Je krijgt hulp van Facebook wanneer je deze optie kiest
  3. Neem contact op met je developer. Facebook zal de details van de pixel naar de developer sturen.

Conclusie

Nog even een korte recap van wat we in dit artikel hebben besproken met elkaar.Elke dag dat je geen Facebook Pixel hebt draaien is een gemiste kans.

  • Je mist de mogelijkheid om relevante berichten te presenteren aan je websitebezoekers.
  • Je mist de kans om ‘winkelmand verlaters’ te informeren over het afronden van hun online bestelling.

Zie het als een hele belangrijke eerste stap in je reis op weg naar het genereren van meer online klanten.

 

Wil je, je facebook activiteiten uitbesteden?

Neem contact op

facebook share
Left Menu Icon