Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

LinkedIn als leadgenerator

LinkedIn als leadgenerator

LinkedIn. Maakt u gebruik van dit sociale medium? Met meer dan 6 miljoen profielen is de kans erg groot. Maar gebruikt u het ook optimaal? Zet u het in om uw business te laten groeien?

LinkedIn is voor B2B hét social media kanaal om kwalitatieve leads te genereren. En na het lezen van dit artikel moet u waarschijnlijk toegeven dat u LinkedIn beter kunt inzetten. Maar hoe dan? Wij geven graag een aantal tips hoe u LinkedIn als volwaardige online marketing tool kunt gebruiken zodat het een succesvolle leadgenerator wordt.

LinkedIn heeft lang het imago gehad van online CV- en vacaturebank. Daar is en blijft het natuurlijk uitermate geschikt voor. U kunt hier netwerken en relaties onderhouden. Zien wat uw contacten doen en hoe ze zich op de arbeidsmarkt bewegen? Welke gezamenlijke connecties u met potentiele klanten heeft? De kracht van LinkedIn is dat u vrij makkelijk oude contacten kunt terugvinden, nieuwe contacten kunt leggen en informatie en kennis kunt delen.

Maak LinkedIn een belangrijk onderdeel van uw online marketing strategie en haal er uit wat er in zit. We hebben 4 punten op een rijtje gezet waar u direct mee aan de slag kunt!

Praktische tips voor leadgeneratie met LinkedIn

  1. Geavanceerd zoeken

De zoekopties van LinkedIn zijn de laatste jaren steeds beter geworden. Als u zoekt met een filter dan kunt u zeer efficiënt personen en vacatures zoeken. Dat doet u zo:

  • De functie ‘gefilterd zoeken’ kunt u vinden naast de resultaten van een zoekopdracht
  • Kijk gewoon eens naar de mogelijkheden, waar kunt u allemaal op filteren?
  • U kunt individuele profielen zoeken door te zoeken op naam. Maar u kunt bijvoorbeeld ook een meer algemene zoekopdracht ingeven zodat u een cluster van profielen vindt.

Heeft u een goede en interessante zoekopdracht gemaakt? U kunt deze dan opslaan door onder de filteropties op ‘zoekmelding aanmaken’ te klikken. Nu kunt u hier vaker gebruik van maken en LinkedIn stuurt u dus een bericht als er nieuwe zoekresultaten zijn. Een handige tool voor effectieve leadgeneratie via social media!

  1. De kracht van persoonlijk aanspreken

Heeft u profielen gevonden die interessant voor uw business kunnen zijn? Wilt u met ze in contact komen? Maak dan vooral niet de fout om een onpersoonlijk bericht te sturen. Maak het persoonlijk! Hoe komt u bij deze persoon terecht, wat is de reden dat u wilt ‘linken’, wat heeft u hem of haar te bieden? Wees vooral eerlijk en transparant, houdt geen vaag en overduidelijk salespraatje… Daar zit niemand op te wachten!

  1. Relevante content zorgt voor leads

Plaats op regelmatige basis relevante, unieke en interessante berichten op LinkedIn. Dit kunt u doen op uw persoonlijke profiel, op uw bedrijfspagina, maar ook door een bijdrage te publiceren met Pulse! LinkedIn zet steeds meer in op de waarde van content. SlideShare is geïntegreerd zodat u makkelijk presentaties kunt delen. Plaats ook eens berichten in discussiegroepen, zoals een link naar een artikel dat u heeft geschreven. En vergeet hierbij de call-to-action niet, laat mensen contact met u opnemen of hun gegevens achterlaten. Schuw die expertrol niet!

  1. Adverteren op LinkedIn

Als het gaat om online adverteren dan is Google Adwords het meest gekozen kanaal. En dit ook zeker een zeer effectieve manier van adverteren zijn. Maar de grote concurrentie maakt het steeds lastiger en niet onbelangrijk, ook steeds duurder. Het is daarom goed om ook eens naar andere mogelijkheden van online adverteren te kijken.

Bereik uw specifieke doelgroep

Adverteren op LinkedIn heeft de reputatie dat het duur is. Maar met miljoenen actieve professionals en bedrijven is het zeker een interessant kanaal. Veel bedrijven kiezen nog niet voor LinkedIn Advertising. De concurrentie is minder groot en met scherpe targeting op verschillende niveaus kunt u heel gericht uw doelgroep bereiken.

Een advertentiecampagne begint altijd met het scherpstellen van uw doelstelling. Kiest u voor Sponsored Content dan kan de doelgroep doorklikken naar uw pagina of website en ook direct uw bedrijfspagina volgen. Dit type campagne past dus goed bij een doelstelling voor het vergroten van uw naamsbekendheid, meer volgers of meer interactie realiseren. Een Tekst-Ad Campagne is zeer geschikt om verkeer naar uw website te trekken.

Strategische aanpak

Een succesvolle leadgeneratie strategie vraagt om een goed netwerk, zichtbaarheid van uw bedrijf en een doordacht plan van aanpak. Maak vooral ook ambassadeurs van uw medewerkers en stimuleer ze om ook actief met LinkedIn aan de slag te gaan. Overweegt u ook om te adverteren en heeft u hierbij hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Wij begeleiden de gehele campagne inclusief advertentiemateriaal en KPI-tracking.