Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

LinkedIN bereik vergroten met organische posts doe je zo!

LinkedIN bereik vergroten met organische posts doe je zo!

Het opbouwen van naamsbekendheid via LinkedIn kost veel tijd en geduld – en in tegenstelling tot wat velen denken, is het creëren en optimaliseren van je LinkedIn profiel slechts de eerste stap om jouw bedrijf of merk op te bouwen. Onthoud heel goed: “Jouw LinkedIn-aanwezigheid, niet jouw LinkedIn-profiel, is de belangrijkste weg naar succes”.

Het meest cruciale onderdeel van het laten groeien van jouw bedrijf of merk via LinkedIn is de manier waarop je jouw bedrijf presenteert.

  • Welk waarde biedt jij voor alle andere mensen op LinkedIN?
  • Hoe bouw jij een band op met jouw achterban?
  • En om te beginnen, hoe zorg jij ervoor dat je de juiste mensen bereikt via jouw berichten?

In dit artikel nemen we alle bovenstaande punten stuk voor stuk met je door, zodat je na afloop precies weet hoe je organisch meer mensen kunt bereiken via LinkedIN. 

 

Zorg dat je bericht vooral de juiste mensen bereikt op LinkedIN

Het opbouwen van jouw LinkedIn-aanwezigheid begint met het bereiken van de juiste mensen.

Een van de moeilijkste onderdelen van het opbouwen van jouw LinkedIn-aanwezigheid is door ervoor te zorgen dat de mensen die jouw volgen betrokken blijven.

Als je weet hoe de LinkedIn-algoritmes werken – en hoe ze vaak zonder voorafgaande kennisgeving veranderen – kan zelfs het concept van het bereiken van de juiste personen in eerste instantie een grote uitdaging zijn.

Zoals bij alle sociale platformen wil LinkedIn dat alle mensen zo lang mogelijk op het platform blijven en betrokkenheid tonen op het platform, vandaar dat de algoritmes van LinkedIN bepaalde type content meer zichtbaarheid geven dan andere soorten content.

Kijk maar eens naar de voorbeelden hieronder. Daar zie je een post met link naar een externe pagina versus een post zonder link naar een extern artikel.

 

Voorbeeld 1: LinkedIN post zonder externe link naar een artikel leverde ruim 1300 weergaven op!

Resultaten LinkedIn post van Webstijl over Google Jobs in Nederland
Resultaten LinkedIn post van Webstijl over Google Jobs in Nederland

 

LinkedIn post van Webstijl over Google Jobs in Nederland
LinkedIn post van Webstijl over Google Jobs in Nederland

 

Voorbeeld 2: LinkedIN post met link naar extern artikel leverde slechts 250 weergaven op

Resultaten LinkedIn post met externe link naar artikel
Resultaten LinkedIn post met externe link naar artikel

 

LinkedIn post met externe link naar artikel
LinkedIn post met externe link naar artikel

 

Op basis van bovenstaande voorbeelden, die op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip zijn geplaatst in twee verschillende weken, kun je zien dat de LinkedIN post zonder externe link ruim 6x meer weergaven kreeg, dan het artikel met daarin de link naar een externe pagina verwerkt.

 

Maximaliseer het bereik van je LinkedIN post met een inhoudelijke, tekstuele post

Als u het bereik van uw LinkedIn-bericht wilt maximaliseren, kies dan voor een op tekst gebaseerde post zonder externe links.

Er zijn wel manieren om meer te weten te komen over jouw LinkedIn-berichten, dat gaan we vandaag met je delen.

Om je te helpen bij het opzetten van een goed opgezette LinkedIn-post, volgen hier enkele praktische tips:

  • Schrijf een herkenbaar verhaal die aansluit op LinkedIn geïnitieerde hashtags
  • Maak een versie van jouw artikel met alleen maar tekst
  • Deel tips / quick wins gericht op jouw ideale doelgroep
  • Start een poll en vraag je netwerk om andere mensen naar de post te taggen.
  • Deel jouw mening over onderwerpen die jouw netwerk belangrijk vindt
  • Geef gratis kennis weg die van grote waarde is voor je volgers
  • Deel een persoonlijke ervaring en relateer deze aan onderwerpen uit het werkveld

Het doel van dit artikel is niet om je te leren hoe je je berichten ‘viraal’ kunt laten gaan. Wel een leuke bijkomstigheid natuurlijk,  maar het is er meer op gericht dat je consistent berichten kunt posten die alleen tekst bevatten, om zo je LinkedIn-bereik te vergroten.

Ik hoef jullie niet uit te leggen dat 4026 likes en 360 reacties de onderstaande post een flinke organische boost heeft gegeven:

linkedin post met alleen maar tekst
linkedin post met alleen maar tekst

 

Start een LinkedIN poll en vraag aan je netwerk andere personen te taggen in hun bericht

“Deze methode werkt, net als alle andere methodes, alleen goed als je ‘m juist uitvoert”.

 

Sommige mensen willen niet de hele tijd getagd worden, anderen zijn dankbaar dat ze op de hoogte zijn gebracht. Het hangt allemaal af van de timing en het doel van jouw LinkedIN poll.

Waarom is dit dan zo effectief?

Elke keer als een persoon wordt getagd in een bericht of reactie, brengt LinkedIn die gebruiker op de hoogte en vraagt hem of haar om mee te doen aan het gesprek.

Bovendien wordt het bericht getoond op de LinkedIn-feed van elke persoon die in het bericht getagd is, dus kun je nagaan hoeveel je er kunt bereiken met slechts één vraag.

 

Deel jouw mening over onderwerpen waar jouw LinkedIN netwerk meer over wil weten

Bespreek een onderwerp die andere LinkedIn-leden ook ervaren.

Geef vervolgens jouw eigen mening over dat onderwerp.

Dit type post kan jouw autoriteit verder opbouwen, dus wees vooral niet bang om een standpunt in te nemen op basis van je waarden, overtuigingen en kennis over het onderwerp.

Geef iets van waarde gratis weg via LinkedIN

Als je dit goed uitvoert via je netwerk, kan het aanbieden van iets gratis tot veel respons leiden. Het belangrijkste is hier het geven van iets van WAARDE dat ook nog eens GRATIS wordt weggegeven.

Dit betekent dat je goed moet weten welke gratis tips jouw netwerk als waardevol zullen ervaren.

Aantal voorbeelden van tekstuele posts met een hoog organisch bereik op LinkedIN

Voorbeeld: Sebastiaan kreeg 3 miljoen views voor deze tekstuele update!

LinkedIn-out-of-office
LinkedIn-out-of-office

 

Ander voorbeeld: 

linkedin viral post
linkedin viral post

Conclusie

Welke schrijfstijl je ook kiest om tekstuele berichten te maken, vergeet niet dat jouw bereikcijfers slechts de eerste stap zijn – hoe je daadwerkelijk in contact komt met die lezers, met name degene die feedback geven door middel van likes, commentaren of shares, doen er veel meer toe.

Probeer zelf een aantal van deze tekstgebaseerde postopties uit en zie hoe het variëren van jouw schrijfstijl je kan helpen om meer bereik te krijgen.

Mocht je hulp nodig hebben, zonder de controle uit handen te geven, kun je, je LinkedIN uitbesteden.

Vond je dit artikel interessant? Wil je meer van dit soort tips ontvangen? Sluit je dan aan bij ruim 2600 andere geïnteresseerden!

 

Stuur mij meer tips!

 

facebook share
Left Menu Icon