Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Wat is een marketing qualified lead?

Wat is een marketing qualified lead?

lead nurturing

Een Marketing Qualified Lead (MQL) is een lead waarvan mag worden aangenomen dat hij of zij eerder klant wordt, dan andere leads die je ontvangt. De reden dat deze leads op deze manier worden gekwalificeerd, is gebaseerd op:

  • De pagina’s die de bezoeker heeft bezocht
  • De downloads die hij/zij heeft gedownload
  • Soortgelijke interactie die de bezoeker heeft op jouw website

Belangrijk is dat je als bedrijf goed bepaald wanneer een bezoeker mag worden gezien als marketing Qualified Lead (MQL). Het bepalen van een MQL is goed om te overleggen met de sales manager.

Bepaal samen:

  • Welke demografische gegevens de MQL moet hebben
  • Welke activiteiten de MQL uitgevoerd moet hebben
  • Welk gedrag een marketing qualified lead op de website moet vertonen

Op basis van de definitie die je geeft aan een lead, kun je punten toekennen aan de acties die een marketing qualified lead uitvoert op je website. Dit puntensysteem vormt de basis voor je ‘lead scoring systeem’.

Met dit puntensysteem zorg je ervoor dat het salesteam de lead niet te vroeg benaderd tijdens het beslissingsproces. Dit kan leiden tot irritatie bij de leads.

Als een lead meerdere documenten heeft gedownload op je website, of pagina’s heeft bezocht die waardevol zijn op jouw website, dan kan het salesteam daarna telefonisch contact opnemen met deze MQL om te kijken of ze deze lead verder kunnen helpen, vragen kunnen beantwoorden etc.

 

Stuur mij meer tips!

 

 

facebook share
Left Menu Icon