Wat zijn de marketing doeleinden van e-mail marketing?
Er zijn meerdere manieren waarop e-mail gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden:
- Informeren (zonder commerciële insteek)
- Aanzetten tot actie
- Relatiebeheer
Van informatie over gepland onderhoud of de huidige stand van zaken, tot aanbiedingen en verjaardagsmails met een klein presentje. Allemaal hebben ze een functie en allemaal vereisen ze een andere aanpak.
Klassieke nieuwsbrief vs. ‘Marketing automation’
Het belangrijkste onderscheid wordt gemaakt tussen de klassieke nieuwsbrief en het zogenaamde ‘marketing automation’.
De nieuwsbrief is een ‘massamail’: dezelfde info wordt naar meerdere ontvangers verstuurd.
Vaak is de nieuwsbrief in meer of mindere mate informatief: nieuwe acties, update van een verbouwing van het pand etc..
De nieuwsbrief bevat vaak updates.
Marketing automation is geautomatiseerd en bevat ook dynamische content. Binnen een marketing automation tool kan de boodschap van je email worden aangepast aan de specifieke interesse die een ontvanger in het verleden aan jou kenbaar heeft gemaakt.
Voorbeeld: Als iemand in ruil voor zijn naam en e-mailadres een brochure over hardloopschoenen heeft gedownload op je website, dan ga je die persoon in de toekomst niet lastigvallen met e-mails over bergschoenen.
Bovendien kan het nog veel geavanceerder met veranderende inhoud en ook automatische verzenddata. Zo kan je gericht productaanbiedingen opsturen, of precies op iemands verjaardag een cadeautje toesturen!
Webstijl helpt je hiermee op weg: het is immers onze specialiteit.
E-mail marketing uitbesteden heeft vele voordelen: de specialisten kunnen direct aan de slag en een leercurve is niet van toepassing. Ideaal!
Vraag een brochure aan Lees meer over marketing automation