Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Wat is SEA? Alle informatie over zoekmachine advertenties!

Wat is SEA? Alle informatie over zoekmachine advertenties!

SEA (Search Engine Advertising), adverteren in de zoekmachines is het kopen van advertentieruimte boven de organische zoekresultaten in de zoekmachine. Je kunt zelf instellen bij welke zoekwoorden jouw advertenties getoond moeten worden. Hiervoor stel je een bod in.

Elke keer dat een bezoeker klikt op jouw advertentie betaal je als adverteerder een bepaald bedrag, ongeacht of de bezoeker wel of geen product of dienst bij je afneemt. De kosten per klik op een advertentie worden gebaseerd op:

  • De kwaliteit van het zoekwoord
  • De concurrentie in de advertentieomgeving voor het zoekwoord

Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk conversies te behalen op je website tegen zo laag mogelijke kosten.

 

Adverteren in Google; Hoe werkt dat?

  • Iemand is op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem via Google
  • Google kijkt naar de gegadigden (bedrijven) die advertenties binnen Google hebben opgezet om het probleem van de bezoeker op te lossen en bepaald vervolgens of er een veiling plaats zal vinden
  • Als meerdere bedrijven adverteren op een bepaalde zoekterm, dan zal er een veiling komen

Hoe bepaald Google nu welke advertentie welke positie krijgt in Google?

Wanneer je samen met andere bedrijven wilt adverteren op dezelfde zoektermen dan kijkt Google naar twee factoren:

  1. Jouw maximale bod op een zoekterm
  2. Kwaliteitsscore van je advertentie (relevantie van jouw advertentie voor de bezoeker i.c.m. kwaliteit v.d. landingspagina)

De beste combinatie tussen het maximale bod op een zoekterm en de kwaliteitsscore van je advertentie, krijgt de hoogste positie binnen Google.

De veilingen binnen Google Ads worden maandelijks miljarden keren uitgevoerd.

  • Allereerst zul je een lijstje moeten maken met zoekwoorden waar je jouw advertenties op wilt laten vertonen in Google.
  • Vervolgens schets je de tekstuele opzet van je advertenties
  • Bepaal hoeveel je wilt betalen per klik op je advertentie (doe dit op basis van een totaal budget dat je maandelijks wilt uitgeven)
  • Heb je een landingspagina die alle twijfels bij de bezoekers wegneemt om je product of dienst aan te schaffen?

 

Wat kost het adverteren via Google?

Er zijn meerdere factoren die de prijs voor het adverteren via Google bepalen. Het is belangrijk onderscheid te maken tussen twee verschillende uitgaven:

  1. Budget wat je vrij maakt om mee te adverteren
  2. Budget wat je vrij maakt om een SEA specialist in te huren

Bij punt 1 hebben we het echt over het mediabudget voor de campagnes zelf. Een bedrag dat je betaald aan Google. Het maandelijkse bedrag dat je reserveert voor advertenties in Google verschilt per bedrijf.

  • Gemiddeld betaal je tussen de 0.40 – 2 euro per klik afhankelijk van het zoekwoord en de concurrentie binnen de sector.

Bij punt 2 gaat het om de kosten die u betaald voor het uitbesteden van SEA en het inhuren van SEA specialisten en die de advertenties voor jouw bedrijf opzetten, monitoren en analyseren.

Voor een SEA specialist verschillen de prijzen per bureau per uur. Hiervoor betaal je gemiddeld tussen de 70-150 euro per uur voor.

 

Waarom SEA inzetten als kanaal?

Hieronder in het kort een aantal voordelen van SEA op een rij:

  1. Google is de populairste zoekmachine ter wereld. De inkomsten die je genereert zijn vaker hoger dan de kosten die je maakt.
    Er gaan maar weinig dagen voorbij dat je niet even langs Google gaat om iets op te zoeken. Google domineert een groot gedeelte van ons online zoekgedrag. Andere zoekmachines lukt het maar niet om een substantieel stuk van de taart te bemachtigen. Ruim 70% van de totale zoekmachine markt is eigendom van Google. Andere zoekmachines als Bing of Yahoo komen nauwelijks echt goed van de grond.Omdat Google wereldwijd zoveel wordt gebruikt, zijn de mogelijkheden om specifieke doelgroepen met specifieke eigenschappen te bereiken ook immens. Daarnaast is het adverteren in Google bij het inzetten van de juiste strategie een goed kanaal om meer inkomsten te genereren, dan dat je er aan uitgeeft. Uiteindelijk is dat natuurlijk waarom we een marketingkanaal willen inzetten. Om er meer uit te halen, dan dat we erin stoppen.
  2. Advertentie opties in Google zijn divers en sluiten aan op verschillende type businessmodellen van bedrijven
    Adverteren in Google kan op meerdere verschillende manieren:- Tekstuele advertenties in Google
    – Adverteren in Google Maps op lokaal niveau
    – Adverteren in Youtube
    – Adverteren in Gmail
    – Adverteren in de mobiel app omgeving
    – en nog veel meer..

    Vervolgens kun je met remarketing ervoor zorgen dat de mensen die wel je advertentie hebben aangeklikt, maar (nog) niet zijn overgegaan tot aankoop, opnieuw een advertentie laten zien met mogelijkerwijs een andere boodschap.

  3. Google Ads kunnen je snel resultaat opleveren
    Als je met social media iets wilt opzetten, start je met 0 volgers, 0 likes, 0 keer een bericht dat is gedeeld. Dat vraagt dus om een tijdsinvestering en een lange adem. Posities verkrijgen in de onbetaalde zoekresultaten (SEO) vraagt ook om geduld en consistentie. Het komt erop neer dat de meeste online marketing technieken en strategieën jou niet op de korte termijn direct succesvol maken.MAAR een groot voordeel van SEA is dat een SEA campagne opzetten een paar minuten duurt en ze geven je directe zichtbaarheid online. Dat is waar je naar op zoekt bent als bedrijf, om direct verkopen te realiseren.

    Zolang jouw advertenties perfect aansluiten op de intentie van de bezoeker die op zoek is naar een oplossing voor zijn/haar probleem, dan kun je op korte termijn omzet realiseren.

Hoe kun je met je advertenties inspelen op de intentie van de bezoekers?

Hiervoor dien je onderzoek te doen naar de zoekwoorden die mensen gebruiken om een product of dienst te vinden online.

Voorbeeld: 

Als iemand binnen Google zoekt op de term: ‘Samsung telefoons vergelijken’, dan weet je dat deze bezoeker nog niet klaar is om een aankoop te doen. Deze bezoeker wil eerst producten vergelijken met elkaar, voordat hij of zij een definitieve keuze gaat maken.

Ander voorbeeld:

Als iemand daarentegen binnen Google zoekt op de term: ’70 inch smart tv kopen’, dan weet je dat de intentie van deze bezoeker veel meer gericht is op een directe aankoop. Deze bezoeker heeft z’n vooronderzoek hoogstwaarschijnlijk al afgerond en heeft alle plussen en minnen gewogen en een besluit genomen om te kiezen voor een 70 inch Smart tv.

 

Het laatste voorbeeld had dus echt een koopintentie. Nu is het zaak dat je de juiste biedingen plaatst, zodat je advertentie op de juiste momenten wordt vertoond aan de doelgroep met een koopintentie.

Stel dat iemand op zoek is naar een loodgieter in de buurt. Daar is vaak haast bij geboden, dus als jij met een advertentie het probleem van die personen kunt oplossen ( het leveren van een loodgieter die het probleem verhelpt), dan is de kans groot dat mensen jouw advertentie aanklikken.

Belangrijk is natuurlijk wel dat als mensen op jouw advertentie hebben geklikt, dat ze vervolgens wel op een pagina terecht komen die al hun twijfels wegneemt, waardoor de bezoeker ook daadwerkelijk overgaat tot aankoop of afnemen van jouw diensten.

 

Lang verhaal kort: Met het inzetten van een PPC (Pay Per Click) strategie, betalen per klik op je advertentie, kun je sneller omzet genereren dan met SEO. Moet je dan kiezen voor SEO of SEA?

Zowel SEO als SEA zijn beide goede strategieën om toe te passen, want als je de kraan dicht draait met adverteren, dan ben je niet meer zichtbaar in de zoekmachines en dat ben je wel als je goed geoptimaliseerde SEO pagina’s hebt geschreven.

 

 

Bericht categorieën: SEA
facebook share
Left Menu Icon