Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Deel dit bericht

facebook share

SEO of SEA?

SEO of SEA?

SEO en SEA. Twee strategieën die de vindbaarheid van uw bedrijf verbeteren. Ondanks dat de termen maar één letter van elkaar verschillen, zit er wel degelijk verschil tussen de strategieën. Welke aanpak het beste past, hangt af van de grootte van uw bedrijf en de markt waarin uw bedrijf zich bevindt. Benieuwd naar voor welke aanpak u moet gaan?

 

Even een opfrissertje: waar staat SEO ook alweer voor? En SEA? Beide hebben als doel om niet alleen meer, maar ook relevante bezoekers naar de website trekken. Maar wat houden de termen nou precies in?

 

SEO = Search Engine Optimization

Zoekmachine optimalisatie is een manier om uw vindbaarheid in Google gratis te verbeteren. Bezoekers komen, zoals gezegd in marketingtermen, via organisch verkeer op jouw website. Het doel hierbij is om zo hoog mogelijk in het zoekresultaat geplaatst te worden.

(Potentiële) klanten kunnen je op geselecteerde, branche gerelateerde zoekwoorden vinden in de zoekmachine. Hiervoor doe je een zoekwoordonderzoek, waarbij je de afweging maakt tussen zoekvolume en hoeveel anderen er concurreren op het zoekwoord.

 

Hieronder een voorbeeld van hoe de ontwikkeling van organische bezoekers bij een klant van Webstijl zich in de loop van 5 a 6 maanden kan ontwikkelen via de organische zoekresultaten in Google:

 

organische bezoekers naar een website
ontwikkeling organische bezoekers naar een website

 

SEA = Search Engine Advertising

Met SEA wordt betaald adverteren in Google bedoeld. Door middel van biedingen bepaalt Google waar uw advertentie wordt geplaatst en hoeveel je per klik betaalt. De omgeving waarin SEA in goed banen geleid wordt is Google Ads.

 

SEO en SEA resultaten in de zoekmachine van Google
SEO en SEA resultaten in de zoekmachine van Google

 

SEO vs. SEA

Maar dan nu de belangrijkste vraag: Wat is nou precies het verschil tussen SEO en SEA voor uw bedrijf en uw resultaten? Hieronder vind je een overzicht:

SEO SEA
Resultaten op de lange termijn Resultaten op de korte termijn
Niet gegarandeerd een hoge positie in Google Invloed op plaatsing op een hoge positie in Google
Niet betalen aan Google Betalen aan Google
Investeren in de lange termijn Investeren in geld
Iets lastiger om de oorsprong van conversies te achterhalen (niet onmogelijk hoor!) Eenvoudiger om de conversies te tracken
Lokale SEO is mogelijk, alleen kun je geen targeting gebied instellen vooraf Specifieke lokale targeting mogelijk per km

 

Het grootste verschil tussen de twee is de tijd en geld die je erin moet steken.

  • SEO is een project waarbij je weken tot maanden moet investeren om daarna ook langdurig resultaat voor terug te kunnen zien.
  • Met SEA kun je gelijk bovenaan komen te staan in de zoekresultaten door een bod uit te brengen op bepaalde zoektermen. Zodra je geen biedingen meer uitbrengt en stopt met adverteren, verdwijn je ook direct uit de zoekresultaten.
  • SEO resultaten zijn de onbetaalde resultaten in Google. SEA zijn de advertenties waar je dus op biedt en geld voor betaald.

Met de bovenstaande gegevens in je achterhoofd, waarom zou je dan alsnog voor SEO kiezen? Vanwege de voordelen op de lange termijn! Hier gaan we in de volgende alinea’s verder op in.

 

Wat zijn de voordelen van SEO?

SEA vraagt in vergelijking met SEO in een keer om een financiele investering. Via het betaald adverteren betaal je bijvoorbeeld per klik (CPC, Cost Per Click)  of per duizend vertoningen van je advertentie (CPM, Cost Per Mille). Voor kliks en vertoningen op onbetaalde zoekresultaten betaal je niets.

Daarnaast is organisch verkeer vaak heel erg waardevol verkeer voor de lange termijn. Sommige mensen slaan de betaalde advertenties over en gaan voor de onbetaalde zoekresultaten. Ga maar na. Zelf maak je misschien ook vaak de keuze om na een zoekopdracht de betaalde advertenties over te slaan in Google en te kiezen voor het eerste zoekresultaat onder de betaalde advertenties.

Dit vertrouwen zij meer, omdat zij weten dat bedrijven voor die hoge advertentieposities betalen. Betaalde advertenties zijn sindskort te herkennen aan het favicon icoontje waarin ‘Ad’ of ‘Advertentie’ staat. Google wil hiermee het onderscheid tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten kleiner maken.

De verwachting is dan ook dan meer mensen dit onderscheid tussen betaald en onbetaald niet zullen herkennen met als gevolg een hogere klikfrequentie op de betaalde zoekresultaten. De toekomst zal ons leren welke data hierop binnen zal komen.

 

google favicon advertentie
google favicon advertentie

 

Is er een gouden combinatie tussen SEO en SEA? 

Ons advies: combineer de inzet van SEO en SEA. De twee strategieën vullen elkaar perfect aan. Vaak hebben nieuw geschreven artikelen een boost nodig. Naast dat wij als online marketing bureau altijd op zoek gaan naar samenwerkingen met experts die de content willen delen, doe je er vaak goed aan om de nieuw geschreven artikelen kortstondig te boosten via SEA (advertenties) en te presenteren bij de juiste doelgroep.

Daarnaast spreidt je de kansen door beide strategieën in te zetten. Dit is raadzaam, omdat je met SEO niet kunt garanderen dat een 1e positie in Google wordt behaald. Wanneer er veel concurrentie op een zoekwoord zit en de markt is verzadigd, kost het veel tijd en inspanning om hen te ‘verslaan’.

In dit geval zul je goed moeten onderzoeken op welke langere zoektermen je kunt scoren in Google. Vaak zal de SEO specialist je hierover informeren en nieuwe kansen bespreekbaar maken.

Daarom adviseren wij om per branche en zoekwoord een aparte strategie te bepalen. Hierbij kijk je ook naar je te besteden budget en dus de concurrentie. Is de concurrentie op het gebied van SEA erg hoog en heb je het budget niet om tegen hen op te bieden? Dan ga je met SEO aan de slag.

Andersom: als er grote concurrenten bovenaan staan in de organische zoekresultaten, dan moet je een erg lange adem hebben wil je hoger ranken dan hen. SEA is dan de strategie waar op korte termijn het meeste resultaat uit te halen valt.

facebook share
Left Menu Icon