Wat is SEO?
Hoger in de zoekmachine met de
lead generatie aanpak van Webstijl!
Hoger in de zoekmachine met de
lead generatie aanpak van Webstijl!
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie.
SEO is het optimaliseren van webpagina’s met als doel deze pagina’s zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.
In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine, met 95% van de Nederlanders als gebruiker. Gebruikers van Google typen meestal enkele zoekwoorden in, waar uw website vervolgens het beste antwoord op moet geven.
In dit artikel leggen we u uit: Hoe SEO werkt. Hoe SEO u helpt groeien en wat de meerwaarde is van SEO.
Wat is SEO? SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Om nog makkelijker te verwoorden wat SEO inhoudt, kunnen we het ook als volgt omschrijven; hoe goed uw klanten uw website kunnen vinden via de onbetaalde zoekresultaten in de zoekmachines op het internet.
In deze korte video hieronder wordt uitgelegd wat SEO inhoudt:
SEO zijn alle content en design wijzigingen die we aanbrengen op webpagina’s om bepaalde zoekwoorden hoger in de zoekmachine te laten terugkomen. Het gaat hierbij om het verwerven van de onbetaalde posities in Google.
Het zijn dus alle zoekresultaten behalve de betaalde advertenties in Google. Deze betaalde advertenties kunt u vaak zien boven de onbetaalde zoekresultaten in Google. *Zie foto hieronder
Wanneer uw doelgroep uw bedrijf en producten of services gemakkelijk in de zoekmachine kunnen vinden, dan zal dit leiden tot meer websitebezoekers. Wanneer de bezoeker vindt waar hij of zij naar op zoek is, dan leidt dit ook tot meer leads en aanvragen op uw website.
Belangrijk is dat uw website zo goed mogelijk aansluit op de zoek intenties van de bezoekers. Soms zijn mensen alleen op zoek naar informatie. In dat geval zult u het beste antwoord moeten geven op deze informatiebehoefte.
Soms wil een bezoeker ook echt iets kopen online en dan is het zaak dat de bezoeker de juiste productinformatie te zien krijgen op de website om een weloverwogen besluit te nemen.
Google wil maar 1 ding en dat is het beste antwoord op de zoekvraag van de bezoeker voorschotelen in de zoekresultaten.
Bent u benieuwd waar uw kansen liggen en hoe u meer leads kunt krijgen? Neem contact op met een SEO specialist.
Zoekmachines zijn antwoord machines. Wat ze doen is dat miljarden stukken content scannen, om jou als bezoeker het beste antwoord te geven. Honderden, misschien zelfs duizenden factoren bepalen de kwaliteit van het beste antwoord op jouw zoekvraag in Google.
Zoekmachines voeren dit proces uit op gigantische schaal. Zoekmachines scannen ook verschillende type pagina’s / documenten:
Dit scannen en beoordelen van deze documenten wordt ook wel ‘crawlen’ en ‘indexeren’ genoemd.
Nadat een document is gecrawld en geïndexeerd, zal de pagina gaan ‘ranken’.
We schreven al eerder over dit proces. Meer hierover vind je op de pagina over crawlen, indexeren & ranken.
Om een website goed te laten ranken in Google zal er goed gekeken moeten worden naar een perfecte combinatie tussen on page SEO & off page SEO factoren.
Waarom SEO nog steeds belangrijk is, is omdat:
Wij analyseren uw online concurrenten, de kansen binnen uw markt en gaan inspelen op deze kansen om u een uitstekende positionering in Google te geven.
Met een doeltreffende strategie en effectieve marketing zullen wij uw doelgroep bereiken en zorgen voor meer klanten, omzet dus.
Dit wordt gedaan door een uitgebreid onderzoek te doen naar uw omgeving en de kansen daarin.
Dat hangt volledig af van de complexiteit van je website. De basis beginselen zijn misschien goed zelf op te pakken, maar als je minder technisch bent aangelegd vind je het misschien wel prettig als er een SEO specialist met je meekijkt. Beide opties zijn natuurlijk prima!
Als je ervoor kiest om SEO diensten af te gaan nemen bij een bureau, dan zul je tijdens je zoektocht erachter komen dat ieder online bureau vaak wel SEO diensten uitvoert. De kwaliteit van die diensten, die zal echter per bureau verschillen.
Het is dus belangrijk dat je goed nagaat: Hoe je de juiste keuze maakt voor een SEO bedrijf. Dit gaat je veel tijd en geld schelen. Het toepassen van de verkeerde SEO technieken zal je website niet goed doen. Sterker nog je website kan er ook op achteruit gaan.
White hat SEO zijn de technieken en strategieën die je toepast op een website waar de zoekmachine als het ware vrolijk van wordt. Je voegt waarde toe voor je websitebezoekers.
Black hat SEO zijn de technieken en strategieën die je toepast en als uitgangspunt hebben om de zoekmachines te misleiden en te spammen. Het toepassen van deze technieken kan werken, MAAR zodra de zoekmachine door krijgt dat je deze technieken toepast, zul je keihard worden afgestraft door de zoekmachine en krijg je een ‘penalty’, met als mogelijk gevolg dat je uit de rankings van de zoekmachine wordt gehaald.
De basisprincipes van Google’s startersgids voor zoekmachineoptimalisatie:
De basisprincipes van Bing’s startersgids voor zoekmachineoptimalisatie
Als jouw bedrijf bedrijf op lokaal niveau opereert en je het liefst klanten uit de directe omgeving wilt hebben, dan is het belangrijk dat je bedrijf goed geoptimaliseerd is binnen het programma: ‘Google Mijn Bedrijf’.
Als jij als bedrijf de intentie van je website bezoeker weet te achterhalen, dan ben je een heel end op weg, in de goede richting. Wanneer iemand in de zoekmachines iets invult, dan heeft hij of zij een bepaalde uitkomst in zijn gedachten:
Die gewenste uitkomst van de bovenstaande punten, is de intentie van de bezoeker.
Als iemand binnen Google als zoekwoord invult: ‘banken vergelijken’
Onze SEO specialisten moeten dan voor jou als bedrijf of als klant achterhalen wat voor zoekresultaten deze bezoeker wil zien en in welk formaat, zodat hij of zij het beste antwoord krijgt op zijn vraag.
Voor elke zoekterm kun je alvast vooronderzoek doen, door te kijken naar de zoekresultaten in Google:
Als ik bijvoorbeeld heel veel foto’s zie in de zoekresultaten, dan heeft de bezoeker de behoefte om afbeeldingen te zien en zal ik deze dus ook moeten optimaliseren op mijn website, zodat ook deze afbeeldingen goed zichtbaar worden in Google.
Door goede, inhoudelijke content te schrijven op je website, bouw je vertrouwen en autoriteit op binnen je sector. Bezoekers gaan jouw website zien als ’the place to be’ en zullen dus ook bij je terugkomen als jouw website goed inspeelt op hun behoefte.
Voordat we beginnen met alles wat we hiervoor hebben gelezen, is het belangrijk om doelstellingen vooraf te bepalen. Wat wil je bereiken?
Elke website is anders. Elke website heeft andere doelstellingen.
Welke factoren bepalen het succes van de werkzaamheden? Een aantal van deze factoren die het succes bepalen kunnen zijn:
Belangrijk is dat je, je als ondernemer niet blind staart op het genereren van alleen maar meer bezoekers. Bezoekers zijn pas van waarde, als deze bezoekers ook de acties ondernemen op je website die je voor ogen hebt.
Heb je liever:
Stel dus eerst je doelen op die je voor ogen hebt met je bedrijf en kijk daarna hoe het inzetten van SEO werkzaamheden deze doelstellingen gaat behalen.
Goed toegepaste On Page SEO & Off page SEO zorgt voor meer bezoekers op je website waarmee je pagina’s hogere posities krijgen in de zoekmachines. Nu de bezoeker op je website zijn wil je natuurlijk ook dat zij een gewenste actie uitvoeren.
Dit kan variëren van een formulier invullen tot een daadwerkelijke aankoop online.
Webstijl helpt je hier graag bij om dit te realiseren. Wij zijn gespecialiseerd in het werven van nieuwe klanten via online kanalen. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen betekenen?
Lees dan hieronder gerust verder over ons concept.
2035 websites
20478+ leads gegenereerd
11 jaar | 23 medewerkers
6800 Google posities
Alle componenten voor meer leads zitten standaard in ons Full Service Flex concept, maar als de omstandigheden daarom vragen zijn ze ook los af te nemen. Wij helpen uw bedrijf groeien Wij bezorgen u meer website-aanvragen met ons online-marketing totaalconcept!