Wat is SEO?

Hoger in de zoekmachine met de
lead generatie aanpak van Webstijl!

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie.

SEO is het optimaliseren van webpagina’s met als doel deze pagina’s zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine, met 95% van de Nederlanders als gebruiker. Gebruikers van Google typen meestal enkele zoekwoorden in, waar uw website vervolgens het beste antwoord op moet geven.

In dit artikel leggen we u uit: Hoe SEO werkt. Hoe SEO u helpt groeien en wat de meerwaarde is van SEO.

 

 



leads-grijs

Wat is SEO? Hoe kan SEO uw organisatie helpen groeien?

Wat is SEO? SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Om nog makkelijker te verwoorden wat SEO inhoudt, kunnen we het ook als volgt omschrijven; hoe goed uw klanten uw website kunnen vinden via de onbetaalde zoekresultaten in de zoekmachines op het internet.

In deze korte video hieronder wordt uitgelegd wat SEO inhoudt:

 

SEO zijn alle content en design wijzigingen die we aanbrengen op webpagina’s om bepaalde zoekwoorden hoger in de zoekmachine te laten terugkomen. Het gaat hierbij om het verwerven van de onbetaalde posities in Google.

Het zijn dus alle zoekresultaten behalve de betaalde advertenties in Google. Deze betaalde advertenties kunt u vaak zien boven de onbetaalde zoekresultaten in Google. *Zie foto hieronder

SEO en SEA posities in Google
SEO en SEA posities in Google

 

Wanneer uw doelgroep uw bedrijf en producten of services gemakkelijk in de zoekmachine kunnen vinden, dan zal dit leiden tot meer websitebezoekers. Wanneer de bezoeker vindt waar hij of zij naar op zoek is, dan leidt dit ook tot meer leads en aanvragen op uw website.

Belangrijk is dat uw website zo goed mogelijk aansluit op de zoek intenties van de bezoekers. Soms zijn mensen alleen op zoek naar informatie. In dat geval zult u het beste antwoord moeten geven op deze informatiebehoefte.

Soms wil een bezoeker ook echt iets kopen online en dan is het zaak dat de bezoeker de juiste productinformatie te zien krijgen op de website om een weloverwogen besluit te nemen.

Google wil maar 1 ding en dat is het beste antwoord op de zoekvraag van de bezoeker voorschotelen in de zoekresultaten.

Bent u benieuwd waar uw kansen liggen en hoe u meer leads kunt krijgen? Wij zoeken vrijblijvend uit waar uw kansen liggen.

 

Kansen Onderzoek Aanvragen

Hoe werkt SEO? (Crawlen, Indexeren, Ranken)

Crawlen

Google scant gigantisch veel websites. Dit doen ze met behulp van robots die elke dag miljoenen websites afstruinen en beoordelen. We noemen dit ook wel ‘scannen’ en ‘crawlen’. De robots kunnen geen letters lezen, maar alleen code fragmenten herkennen die achter je tekst worden geplaatst in WordPress.

Tijdens het scannen en crawlen van de website herkennen deze robots waar de teksten over gaan. Dit komt doordat er bepaalde zoekwoorden, waar de bezoeker naar op zoek is, zijn opgenomen op verschillende plekken in de tekst (titel, kopteksten, meta descriptions).

 

Indexeren

Robots beoordelen je website op hoe makkelijk het bijvoorbeeld is om te navigeren door je website en hoe leesbaar de teksten zijn voor de bezoeker. Nadat de content op de pagina is gecrawld kun je de pagina door Google laten opnemen in de zoekresultaten van Google, door de pagina te laten indexeren.

 

Ranken

Wanneer de pagina is geïndexeerd, wordt deze beoordeeld op de inhoud. De inhoud bepaald voor een groot gedeelte op welke positie Google je pagina laat ranken. Naast de inhoud zijn er nog meer ranking factoren op basis waarvan Google de content kan/zal beoordelen.

 

Wat is de meerwaarde van SEO voor je website?

De belangrijkste meerwaarde van SEO is:

  • Het vergroten van je online zichtbaarheid
  • Je bereikt meer potentiële klanten
  • Hoe meer je, je teksten afstemt op de behoefte van de bezoeker, des te meer getargete bezoekers komen er op je website

Wij analyseren uw online concurrenten, de kansen binnen uw markt en gaan inspelen op deze kansen om u een uitstekende positionering in Google te geven.

Met een doeltreffende strategie en effectieve marketing zullen wij uw doelgroep bereiken en zorgen voor meer klanten, omzet dus. Dit wordt gedaan door een uitgebreid onderzoek te doen naar uw omgeving en de kansen daarin.

 

Wat zijn de factoren die het succes van SEO bepalen?

Nu je een klein beetje een beeld hebt van wat SEO is en hoe het werkt, gaan we nu kijken naar de factoren die het succes van zoekmachineoptimalisatie bepalen.

Google heeft een algoritme die ze nooit prijs zullen geven. Wel zijn er een hoop factoren waarvan we weten dat deze resultaat kunnen opleveren.

Het gaat hierbij om een combinatie tussen zowel: ‘on-page SEO factoren’ en ‘offpage SEO factoren’.

Voordat we in de materie van ‘onpage’ en ‘offpage’ factoren duiken willen we het eerst met je hebben over content.

Met de content kunnen we namelijk een connectie maken met zowel Google als met de bezoekers die Google gebruiken. Hiermee geldt content dus als de basis voor een mogelijk topresultaat in Google.

Het geheim van een goed presterende website ligt hem in de diversiteit van de content die je aanbiedt aan je bezoekers. Niet iedere bezoeker heeft de tijd en ruimte om lange blogs te lezen.

Er zijn dus verschillende typen content die we hieronder graag voor je op een rij zetten:

  • Blogposts en blogartikelen
  • Social media posts
  • E-books en whitepapers
  • Infographics (visuele verhalen)
  • Video & Audio opnames
  • Tutorials

Zorg dat wanneer je content schrijft, je de content altijd ‘fris’ houdt. De online marketing wereld veranderd in rap tempo en daarmee zal ook de content continu up to date gehouden moeten worden.

Goed, nu we de typen content besproken hebben gaan we toch weer even terug naar de eerder genoemde ‘onpage’ en ‘offpage’ SEO factoren.

 

On page SEO factoren 

Factoren waar je, zoals de term al doet vermoeden, volledige controle over hebt op een webpagina om deze te optimaliseren. Denk hierbij aan de techniek en de content, waar je zelf volledig invulling aan kunt geven.

Voorbeelden van on page factoren zijn:

  • Title tags & Meta descriptions
  • Websitesnelheid
  • Interne links toevoegen in de tekst
  • Video’s en afbeeldingen toevoegen
  • Kopteksten
  • Naam van de afbeelding en ‘Alt tags’

Belangrijk is dat je, je pagina’s niet over optimaliseeert en heel geforceerd de zoektermen in je pagina knalt. Google maakt dit soort trucjes met de grond gelijk en deelt net zo goed penalties uit voor dit soort acties.

 

Off page SEO factoren

Daar waar we bij de onpage factoren volledige controle hebben, hebben we dit bij de offpage factoren vrijwel niet. Wel kun je ervoor zorgen dat deze factoren voor jouw website in het voordeel gaan werken door zoveel mogelijk waardevolle informatie in je pagina/ website op te nemen.

Voorbeelden van offpage seo factoren zijn:

  • Backlinks
  • Social media verwijzingen
  • Vertrouwen / authoriteit (domeinautoriteit (DA) / pagina autoriteit (PA))

 

Samenvattend: Benut het potentieel en haal meer leads en klanten uit je website!

SEO zorgt al voor meer bezoekers op je website doordat je pagina’s hogere posities krijgen in de zoekmachines. Nu de bezoeker op je website zijn wil je natuurlijk ook dat zij een gewenste actie uitvoeren.

Dit kan varieren van een formulier invullen tot een daadwerkelijke aankoop online.

Webstijl helpt je hier graag bij om dit te realiseren. Wij zijn gespecialiseerd in het werven van nieuwe klanten via online kanalen. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen betekenen? Lees dan hieronder gerust verder over ons concept.

 

Het Webstijl concept

  • seo-oranje

Webstijl concept in 45 seconden

Meer online aanvragen =
meer bezoekers + meer conversie + actieve campagne

Genereer traffic

Meer bezoekers

2035 websites
20478+ leads gegenereerd
11 jaar | 23 medewerkers
6800 Google posities

Bezoekers worden klanten

Meer conversie

Continue marketing

Actieve campagne

Meer leads met Full Service Flex

Alle componenten voor meer leads zitten standaard in ons Full Service Flex concept, maar als de omstandigheden daarom vragen zijn ze ook los af te nemen. Wij helpen uw bedrijf groeien Wij bezorgen u meer website-aanvragen met ons online-marketing totaalconcept!

Uw groeikansen analyseren Over FSFL

Wat is uw uitdaging?

Wissel eens van gedachten met onze online marketeer Willem

Vraag een gratis brainstorm van 10 minuten aan:


U stelt vragen Wij bedenken mogelijkheden Zonder verplichtingen

  • We nemen contact op, om de brainstorm te plannen
Zonder verplichtingen, gratis
Left Menu Icon