Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Social media kanalen; Welke zet je in als bedrijf?

Social media kanalen; Welke zet je in als bedrijf?

Het is de vraag die veelvuldig aan ons als online marketing bureau wordt gesteld: Welke social media kanaal moet ik inzetten met mijn bedrijf?

Om je op weg te helpen hebben we een lijst voor je samengesteld met de meest populaire en meest effectieve social media kanalen van dit moment.

We hopen je hiermee een breder beeld te kunnen geven van de mogelijkheden op social media vlak. Dus of je nu social media gaat uitbesteden of dat je ervoor kiest hier zelf invulling aan te geven.

Neem onderstaande tips en gegevens mee om de juiste keuze te maken voor een social media kanaal.

 

Allereerst een aantal social media tips!

  1. Analyseer eerst eens elk social media kanaal en bepaal welk van deze social media kanalen het beste werkt voor jouw bedrijf. Houd hierbij rekening met de volgende factoren:- Het product of de service die je verleend
    – De beschikbare medewerkers + financiele middelen om deze social media kanalen invulling te geven. Dit is namelijk een continue proces als je echt een impact wilt maken via deze kanalen.
    – Social media is gratis, maar bedenk ook dat jouw tijd geld waard is.
  2. Ga je niet als een malle voor ieder social media kanaal inschrijven, om vervolgens van de daken te schreeuwen dat je op elk social media kanaal ‘aanwezig’ bent. Wordt niet een middelmatig zesje op 5 a 6 kanalen, maar kies voor 1 a 2 social media kanalen waar je echt impact kunt maken.
  3. Maak een duidelijk plan vooraf. Velen verliezen onderweg hun focus op social media. Beginnen vaak leuk, maar blijven niet consistent en verliezen de focus.
  4. Raak niet gefrustreerd. Houd vol. Social media is een investering die tijd vergt om resultaten te behalen op de langere termijn.

 

Stuur mij meer tips!

 

Lijst met populaire social media kanalen

  • Facebook

Verreweg het grootste social media platform. Met ongeveer 1,3 miljard gebruikers per maand niet te missen. Tussen de 500 miljoen en 700 miljoen actieve gebruikers per dag.

Het platform genereert ruim 650 miljoen weergave voor lokale bedrijven per week.

Aan populariteit dus nog bij lange na geen gebrek. Het potentieel aan targeting mogelijkheden qua doelgroep is daarmee ook direct gigantisch te noemen. Dagelijkse updates zijn noodzakelijk binnen Facebook.

Het gaat hierbij niet alleen om de dagelijkse updates van gesponsorde content, maar ook om de updates van onbetaalde updates. Consistentie is essentieel op dit platform.

 

  • Instagram

Het fotoplatform om een inkijkje te geven in je werkzaamheden is toch wel Instagram.

Wat maakt Instagram nu anders dan andere platformen waar foto’s worden gedeeld?

De app kan worden gedownload op zowel Iphones, Samsung en Android apparaten. Gebruikers kunnen filters toevoegen aan hun bestaande foto’s met een simpele klik op een button.

Ga je, je smartphone niet gebruiken?

Download de app van Instagram dan ook niet. Ondanks dat je Instagram wel via je pc kunt managen, wordt het platform veelvuldig gebruikt op de smartphone.

Foto’s uploaden lukt momenteel alleen via mobiel. Het uploaden van foto’s via je pc op Instagram lukt alleen via een specifieke tool.

Instagram is ideaal voor:

  • Het presenteren van je producten
  • Foto’s van medewerkers
  • Het delen van ontwikkelingen binnen je bedrijf

Zorg dat je via dit medium uitstraalt dat er ook nog een menselijke factor zit aan je bedrijf. Geef een kijkje achter de schermen.

Klanten vinden het belangrijk om te weten met we ze communiceren, voordat ze een vertrouwensband met je willen gaan opbouwen.

Demografie Instagram: 

  • Het merendeel van de Instagram gebruikers zijn vrouwen (70%)
  • Leeftijdscategorie: 18-35 jaar

 

LinkedIN 

Het grootste zakelijke platform online is LinkedIN. Het platform wordt veelal gebruikt voor zakelijke doeleinden. Eigenaren van de kleinere bedrijven hebben dit platform nog steeds niet helemaal ‘top of mind’ en hiermee liggen daar ook direct mooie kansen voor deze groep.

De waarde van het kanaal gaan steeds meer bedrijven echter wel inzien.

Het platform is over het algemeen een stuk serieuzer wat betreft de content die er wordt gedeeld.

Binnen LinkedIN kun je LinkedIN groepen starten. Personen met soortgelijke interesses kunnen zich hier aansluiten om onderwerpen met elkaar te bespreken en discussies over een specifiek onderwerp te starten.

Binnen LinkedIN groepen kun je ook:

  • Content delen
  • Vacatures plaatsen en bekijken
  • Nieuwe zakelijke contacten leggen
  • Jezelf profileren als autoriteit binnen de markt

Omdat sommige groepen echt gigantisch kunnen groeien qua aantal, is het mooie kans om exposure te krijgen voor jouw product of dienst.

 

Youtube

Het grootste video platform ter wereld is natuurlijk Youtube, Elke maand gebruiken naar schatting 1 miljard unieke bezoekers dit platform.

Iedere minuut wordt er ongeveer 100 uur aan video geüpload via dit platform en de cijfers blijven groeien en groeien.

Youtube is na Google de grootste zoekmachine.

(En nee, niet Bing of Yahoo dus..!)

Video content optimaliseren is dus een belangrijke factor om de eindgebruiker kennis te laten maken met jouw producten of diensten.

Google is eigenaar van Youtube. Zoekmachineoptimalisatie is dus ook op dit platform een belangrijke factor.

Google toont tegenwoordig binnen sommige sectoren ook steeds vaker video’s in de zoekresultaten.

Om goede video content te maken zijn medewerkers nodig die dit voor je kunnen doen. Ja, het is vrij arbeids-en tijdsintensief.

Echter de voordelen die je er van kunt plukken zijn ook groot te noemen.

 

Twitter

Twitter wordt een klein beetje onderschat. Maandelijks maken 2,8 miljoen mensen gebruik van dit platform in Nederland.

Tegenwoordig wordt je op het platform niet meer tegengehouden door het maximale aantal van 140 tekens.

Zogenaamde ‘threads’ maken het mogelijk om een langer verhaal te plaatsen op Twitter.

Twitter is een mooie manier om contact te leggen met je klanten. Ontevreden klanten gaan vaak als eerste naar Twitter, om daar te verkondigen hoe ze een product of dienst hebben ervaren.

Daarmee is het voor bedrijven een essentieel kanaal om deze geluiden op te vangen en om te zetten in:

  • Product optimalisaties
  • Verbeteringen op de website
  • Het verbeteren van je eigen klantenservice

 

Pinterest

Voor welke bedrijven /sectoren interessant?

  • Iedere sector waar het visuele aspect een belangrijk onderdeel is van de oriëntatiefase van de klant

Foto’s worden op grote schaal gedeeld via dit platform. Het potentieel qua bereik is gigantisch als je bedenkt dat foto’s steeds door andere gebruikers worden gedeeld.

Demografie:

  • 80% van de gebruikers is vrouw
  • Gem. leeftijd: 25-45 jaar

 

Andere social media kanalen die een flinke opmars maken

Ook kanalen als Snapchat en TikTok maken onder jongeren een flinke opmars.

In onze klantgesprekken hebben we het ook vaak over social media. We merken hierbij vooral dat bedrijven met social media zijn gestart zonder echt na te denken over de invulling.

Of dat gekozen is voor bepaalde kanalen maar dat die keuze niet onderbouwd is.

We willen iets met Facebook!

We hebben een Instagram account, maar we posten eigenlijk nooit iets

Dit soort uitspraken horen we geregeld.

 

Leg een goede basis met een social media strategie

Het is echt zonde. Met social media marketing kunt u namelijk heel gericht uw doelgroep bereiken. Natuurlijk moet u dan wel weten wie uw doelgroep is.

Daar start een social media strategie altijd mee. Voor veel kleine ondernemers en het MKB is het lastig om de doelgroep in kaart te brengen.

Het is verleidelijk om te denken dat uw product of dienst voor iedereen aantrekkelijk is. Maar dat is uiteraard niet zo. Durf te kiezen!

Zo kunt u uw social media marketing zo goed mogelijk aanscherpen en heel gericht uw doelgroep bewerken.

 

Doelgroep in kaart brengen

Hoe brengt u de doelgroep in kaart?

De eerste stappen zijn echt geen ‘rocket science’.

Stel uzelf een aantal vragen en maak op basis van deze antwoorden een lijst met standaard kenmerken van potentiele klanten.

Interessante gegevens zijn:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Regio & plaats
  • Opleidingsniveau
  • Beroep & functietitel

In B2B kunt u daar de kenmerken branche, omzet, soort bedrijf, plaats & regio en aantal werknemers aan toevoegen.

 

Customer journey mapping

Wilt u de doelgroep nog verder uitdiepen dan is het aan te raden om klantreizen en persona’s uit te werken. Het in kaart brengen van de customer journey zorgt ervoor dat u marketing nog beter kunt afstemmen op het beslisproces.

Het geeft inzicht in de verschillende fases waarin leads zich bevinden, wat ze nodig hebben om naar een volgende fase te komen en welke content en social media kanalen u hierbij kunnen helpen.

Met als doel om van een lead uiteindelijk een klant te maken.

 

 

Vond je dit waardevolle content en wil je in de toekomst graag meer van dit soort berichten ontvangen?

Sluit je aan bij 1987!!  andere individuen die meer willen weten over online marketing en ontvang waardevolle tips en cases om jouw online marketing kennis naar het volgende niveau te tillen

 

Stuur mij meer tips!

 

 

facebook share
Left Menu Icon