Online leads genereren
Hoe kan ik online leads genereren?
Gegevens (naam, emailadres etc..) die een bezoeker / potentiële klant op jouw website inlevert en in ruil hiervoor een informatief document terug krijgt, zijn leads. Deze leads zijn natuurlijk heel waardevol voor uw bedrijf. Met deze gegevens kunt u deze potentiële klanten binnen halen.
Maar hoe kunt u online leads genereren? Dat vertellen wij u graag, omdat er nog een grote kans online ligt voor u om gerichter marketing toe te passen.
Om meer online leads te genereren zijn er een aantal belangrijke onderwerpen waar je, je op kunt/moet gaan focussen:
- Contentmarketing
- Emailmarketing
- Landingspagina’s / SEO / Websiteoptimalisatie
- Social Media
- Google Ads (advertenties)
- Display Ads (advertenties)
- Platformen om reviews te verzamelen
- Webinars
Contentmarketing
Als je organisch (zonder dat je ervoor betaald) leads wilt genereren, dan is content essentieel op je website.
Content betreft informatieve / educatieve artikelen, waarmee je, je bezoekers helpt een probleem op te lossen. Als iemand Googled, wil hij/zij antwoord op zijn vraag. De primaire opdracht van jou als content marketeer, of als bedrijf is om vertrouwen op te bouwen rondom jouw bedrijf. Met contentmarketing ligt je focus niet op verkopen.
Voorbeeld:
Stel je hebt een hoveniersbedrijf. Dan kun je twee dingen doen:
- Je zet je sales pet op en je gaat in een lang artikel vertellen waarom jouw product beter is dan de concurrent.
- Je geeft tekst en uitleg en helpt anderen hun probleem op te lossen met stappenplannen, checklists etc..
Optie 1 ligt voor de hand, maar daarmee los je niet altijd het probleem van je bezoekers op. De bezoeker wil weten wat het antwoord is op zijn vraag. Als je die vraag zo goed mogelijk kunt beantwoorden, dan gebeurt er iets interessants.
De bezoeker gaat jouw bedrijf zien als een autoriteit binnen de sector.
Wat zou deze bezoeker namelijk een volgende keer doen als hij of zij een andere vraag heeft die onbeantwoord is?
Juist!
Grote kans dat hij direct jouw website naam invult in Google of in de zoekbalk, omdat de informatie die jij hem of haar gaf van grote waarde was.
Mensen raken geïnteresseerd in jouw bedrijf, in jouw producten en in jouw diensten.
Content kun je aanbieden in verschillende formaten op je website:
- Blogs
- Whitepapers
- Checklists
- Video’s
- Infographics
- Afbeeldingen
- Slides
- Memes
- Podcasts
- Gifs
- Case studies
- Het schrijven van een gastblog op andermans website
Die laatste optie leggen we je graag nog even uit aan de hand van een voorbeeld:
We blijven nog even bij je hoveniersbedrijf. In de sector zijn er een aantal andere websites die experts de ruimte geven om hun expertise te delen op hun website, middels het schrijven van een gastblog.
Vervolgens schrijf jij het gastblog en voeg je in het artikel een klikbare link toe in de tekst naar jouw website toe. Als bezoekers op deze link klikken, op andermans website, zullen ze terecht komen op jouw website.
Met het schrijven van een gastblog zorg je er dus voor dat jouw expertise ook gezien op andere websites, waarmee je, je autoriteit binnen de sector dus ook via andermans website kunt vergroten, door middle van contentmarketing.
Het verkrijgen van een link o andermans website, naar jouw website toe, noemen we een ‘backlink’. Backlinks vergroten de autoriteit van jouw eigen website en kan eigenlijk worden gezien als een ‘stem’ op jouw website.
Hoe komen er meer bezoekers op je website?
Belangrijk is dat je goed vindbaar bent op het internet. Dit met name in zoekmachines, want ruim 95% van het internetverkeer komt binnen bij een website via een zoekmachine.
Hoe word ik dan goed vindbaar op het internet?
In uw zoektocht naar het meer online leads genereren kunt u zich als ondernemer het beste richten op SEO (zoekmachine optimalisatie). Door middel van SEO zal uw website continu geoptimaliseerd worden op bepaalde zoekwoorden die voor u van belang zijn.
Door op de juiste zoekwoorden gevonden te worden, kunt u de juiste doelgroep bereiken. Hierdoor zult u de juiste online leads genereren. Door SEO zal uw bezoekersaantal toenemen, waardoor de kans vele malen wordt vergroot om leads te genereren.
Hoe krijg ik uiteindelijk die online leads binnen?
Om uiteindelijk meer leads te genereren, moet de klant een contact- of inschrijfformulier invullen op uw website. Dit moet zo eenvoudig mogelijk zijn, met zo min mogelijk stappen. Anders haken uw bezoekers af. Om ze het formulier te laten invullen moet u een duidelijke call-to-action hebben.
Een manier om het voor bezoekers interessant te maken het formulier in te vullen. Daar moet uw hele websitestrategie op gericht zijn. U moet een soort trechter vormen naar het formulier. Zodra uw bezoekers het formulier hebben ingevuld, heeft u uw leads.