Website vindbaar maken
(Dit artikel heeft een update gekregen in mei 2020!)
Wat is het eerste dat je doet als je op zoekt bent naar een product? Of als je op zoekt bent naar een antwoord op je vraag? Grote kans dat je, je laptop of telefoon erbij pakt om op zoek te gaan naar het antwoord op je vraag, toch? Google ontvangt dagelijks ongeveer 3,5 miljard zoekopdrachten! Ja, dat lees je goed. 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Het is daarom ook dat bedrijven er tegenwoordig alles aan doen om beter vindbaar te worden in Google met hun website. Met een goede SEO strategie is het mogelijk om hogere rankings in Google te krijgen, zodat meer bezoekers jouw website bezoeken. De belangrijkste vraag is alleen: “Hoe maak ik mijn website beter vindbaar online?” Na het lezen van dit artikel weet je precies hoe dat moet.
Hoe maak je, je website beter vindbaar in de zoekmachines?
Hieronder sommen we een aantal manieren op waarmee je antwoord krijgt op de hierboven gestelde vraag.
Kijk of Google je website heeft opgenomen in de zoekresultaten
– Ga naar www.google.nl
– In de zoekbalk tik je in: site:jouwwebsiteurl. In ons geval zou dat betekenen: site:www.webstijl.nl
– Als je website wordt geïndexeerd, dan moet je zoekresultaten zien, zoals je hieronder kunt zien op de foto:
– Als Google jouw website niet heeft geïndexeerd, dan krijg je van Google de melding dat er geen zoekresultaten zijn.
“Google indexeert mijn website wel, maar ik kom mijn website nog niet tegen in de zoekresultaten! Wat moet ik nu doen?”
Als je website wel wordt geïndexeerd, maar je kunt je website niet vinden op bepaalde zoektermen die je invoert, dan is de kwaliteit van je pagina’s nog niet goed genoeg om de concurrentie aan te gaan met de bovenste posities in Google.
Onderstaand een aantal tips om je website beter vindbaar te maken in Google:
Content, content, content!
Zorg dat je content relevant wordt voor je bezoekers. Zorg dat je de zoekwoorden verwerkt in je content, zodat bezoekers jouw content kunnen vinden binnen Google.
Zorg dat je, je content regelmatig een update geeft. Voeg nieuwe alinea’s toe aan bestaande content. Houd je pagina’s levendig. Dan doe je, je bezoekers en Google een groot plezier.
-
Optimaliseer elke pagina op je website met gevarieerde content
Dit is geen makkelijke, maar wel een noodzakelijke stap die je moet nemen. Als jij en ik een artikel lezen, dan vinden we het af en toe wel even lekker als die ellenlange teksten worden afgebroken met een foto of met een grafiek waarin een en ander wordt uitgelegd.
Even een adempauze zeg maar! Die afbeeldingen en overige statistieken moet je wel hebben liggen en Google zou het nog meer waarderen als je deze content uniek maakt. Ja, daar zit tijd in, maar de weg naar de top en naar meer bezoekers / klanten komt ons niet aanwaaien.
- Schrijf unieke ’title tags’ & ‘meta descriptions’ Title tags? Meta descriptions? Die twee vragen even om tekst en uitleg.Dit is een title tag (zichtbare titel van jouw pagina in de zoekresultaten van Google):
title tag voorbeeld van Webstijl Dit is een meta description (korte uitleg van wat de bezoeker kan verwachten aan informatie op de pagina):
meta description voorbeeld van Webstijl – Via de tool van seomofo kun je kijken wanneer je title tag & meta description te lang of te kort zijn.
– Via de tool van Screaming Frog kun je alle title tags en meta descriptions op je website verzamelen. - Reduceer het aantal 404-pagina’s tot 0!
Je bent ze vast wel eens tegengekomen. De melding ‘pagina niet gevonden’. Vervelend. Frustrerend. Want je krijgt niet te zien wat je wilt zien. Een soort doodlopende weg op je website. Dat wil je niet en dus zul je deze pagina’s moet omleiden (redirecten), naar een pagina die wel laat zien wat de bezoeker wilt zien.Als je wilt weten hoeveel van die 404 pagina’s jouw website bevat, maak dan gebruik van de tool: Google Search Console. - Maak het voor anderen makkelijk om jouw content te delen
Deze tip is vrij simpel toe te passen. Zorg dat je bij elk artikel de icoontjes van social media toevoegt, zodat bezoekers jouw content kunnen delen. Het delen van je content leidt niet direct tot hogere rankings, maar de zichtbaarheid van je content / website wordt wel vergroot.Daarnaast kun je hiermee het aantal links naar je website vergroten, waarmee mogelijk ook je domein autoriteit wordt vergroot (de overall score autoriteitswaarde van je website). Hoe hoger je domeinautoriteit, hoe meer Google jouw website gaat zien als betrouwbaar en autoritair. Het aantal kwalitatieve links naar je website is een belangrijke indicator voor Google om je website te ranken. - Optimaliseer je afbeeldingen voor ‘Google afbeeldingen’
Je bent vast wel eens o zoek gegaan naar een afbeelding binnen Google. Via die afbeelding kwam je hoogstwaarschijnlijk op een website terecht. Kortom het goed optimaliseren van je afbeeldingen op de website, kan een belangrijke factor zijn om de vindbaarheid van je website te vergroten.Binnen WordPress kun je, je afbeeldingen optimaliseren, door simpelweg te vertellen wat je op de foto ziet. Als je dit goed doet zal je foto goed vindbaar zijn binnen ‘Google afbeeldingen’zoekopdracht binnen Google afbeeldingen - Zorg dat je website snel geladen wordt
Snelle website = Een gebruiksvriendelijke website. Dit betekent ook een hoger conversiepercentage, omdat bezoekers zich niet snel zullen irriteren aan een website die traag laadt. - Voeg gestructureerde data toe op je website
Deze tip is technisch en niet altijd even makkelijk te implementeren. Soms heb je wel eens dat je een zoekopdracht uitvoert en dat je in de zoekresultaten opvallende zoekresultaten voorbij ziet komen.Voorbeeld:zoekresultaten opgemaakt met gestructureerde data binnen Google
Hoe krijg ik mijn website hoog in Google?
Om uw website hoger in Google te krijgen is het van belang dat er waardevolle content op uw website staat.
- Een goed verhaal
- Verdiepende uitleg
- Nuttige tips
- De juiste oplossing voor het probleem van je bezoekers
Combineer de relevante content met specifieke woorden die aansluiten bij de producten of diensten die u biedt.
Verkoopt u bijvoorbeeld sjaals, zorg dan dat dit zoekwoord meerdere malen wordt verwerkt in de content en ook op andere manieren als ‘sjaal kopen’, ‘sjaal bestellen’.
Met een tekst waarmee u hoog in Google wilt staan is het belangrijk dat het centrale zoekwoord goed naar voren komt. Echter is het wel belangrijk dat u zorgt dat het zoekwoord niet te vaak wordt gebruikt in de tekst. Zorg dat dit maar een kleine percentage is.
Voor de leesbaarheid is het logisch dat u denk dat een korte tekst pakkender is. Alleen Google ziet graag volle teksten, omdat deze simpelweg meer informatie bevatten. Google kijkt namelijk naar goede, relevante informatie.
Schrijf pakkende titels die de tekst omschrijft en direct de aandacht trekt. Zorg tevens dat de tekst is ingedeeld in alinea’s en dat de koppen ook zijn voorzien van goede woorden.
Website vindbaar maken met een SEO pakket op maat
Met onze online marketing pakketten bieden wij voor iedere onderneming een geschikt product.
Benieuwd naar uw kansen op het web?
Vraag dan direct een gratis SEO scan aan. Wij zullen vrijblijvend op zoek gaan naar de mogelijkheden binnen uw branche.
Een website vindbaar maken begint bij het gratis internet kansen onderzoek van Webstijl!
Gratis vindbaarheid scan Contact
Heeft u nog vragen omtrent het beter vindbaar maken van je website? Onze medewerkers staan je graag te woord.
Met eventuele vragen kun je contact opnemen via:
☎ 0172-23 66 55