Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Deel dit bericht

facebook share

Hoe configureer ik e-mail op mijn iPhone of iPad?

Hoe configureer ik e-mail op mijn iPhone of iPad?

Bij Webstijl maken we van alles mee. Dagelijks helpen we onze klanten op weg met gevarieerde werkzaamheden. Maar zelf timmeren we ook aan de weg. Regelmatig worden we nu zelfs door niet-klanten gevonden met de vraag hoe iets werkt binnen WordPress, hoe iets werkt in een thema builder of hoe ze e-mail moeten gebruiken en/of configureren. Stukje lead generatie! Ook met deze leads zijn we blij. Je weet nooit wat er kan volgen als je iemand op weg hebt geholpen.

Om iedereen die er behoefte aan heeft op weg te helpen hieronder een stappenplan hoe je je iPhone/iPad kan verbinden met een e-mail service die je van ons hebt gehad, of van een ander webhosting bedrijf. Deze handleiding is gebaseerd op de meest actuele iOS versie op moment van schrijven (iOS 12) en werkt voor de meegeleverde Mail applicatie.

‘Maar ik heb een Samsung! Wat moet ik doen?’ – We werken ook aan een handleiding voor Samsung apparaten. Hou de kennisblog in de gaten.

Stap 1
Open de app ‘Instellingen of ‘Settings’ op het startscherm van je apparaat. Deze is te herkennen aan de grijze kleur en de tandwieltjes.

Stap 2
Kies ‘Passwords en Accounts’ in het scherm wat opent. Scroll een klein stukje naar beneden om deze te zien.

Stap 3
Kies ‘Add Account’. Vervolgens krijg je de optie om een aantal bekende providers te kiezen:

  • Wil je Apple mail configureren (eindigend op @icloud.com)? Kies dan iCloud.
  • Exchange is bruikbaar als jij of het bedrijf waarvan het account afkomstig is een eigen e-mail server heeft draaien. Twijfels? Vraag het even na aan de beheerder die je dit adres heeft verstrekt.
  • Google is vanzelfsprekend voor Google adressen eindigend op @gmail.com.
  • Yahoo en Aol zijn minder populair in Nederland. Bij het kiezen van één van deze twee opties wordt je automatisch doorgeschakeld naar de betreffende dienst.
  • Outlook is bruikbaar voor adressen die van Microsoft afkomstig zijn. Dit kan o.a. zijn: @msn.com, @hotmail.com, @hotmail.nl, @live.nl, @outlook.com, etc. De veel gebruikte dienst Office 365 kun je hier ook mee configureren! Als je twijfelt of dit de juiste is, vraag het even na. Een systeembeheerder heeft daar direct een antwoord op.
  • Other is voor alle adressen die niet bij bovenstaande thuis horen. Dit is ook de meest ingewikkelde, omdat je alle details hier handmatig moet opgeven. Deze handleiding zal verder gaan met deze optie.

Stap 4
Kies na doorlezen van stap 3 voor ‘Other’, en vervolgens ‘Add mail account’.

Stap 5
Vul de volgende zaken in:

  • Name: Optioneel. Dit wordt straks het ‘label’ die je in je mail overzicht gaat zien. Kies iets simpels als je naam plus het bedrijf. In mijn geval: ‘Wouter – Webstijl mail;.
  • Email: Het volledige e-mail adres vul je hier in.
  • Password: Je snapt wat hier moet komen te staan.. Geen zorgen, je wachtwoord staat hier veilig!
  • Discription: Ook optioneel. Beschrijf hier eventueel waar het account voor is. Voorbeeld: ‘Persoonlijk Webstijl account’

Kies ‘next’.

Informatie: Wat is IMAP en POP?
In het volgende schermpje krijg je twee keuzes (grote blauwe knoppen): IMAP en POP. Dit zijn de technische termen om aan te duiden waar jouw mails fysiek bewaard moeten worden. IMAP betekend dat de mails op de webserver blijven, en jouw apparaat dit enkel zal uitlezen. Voordeel hiervan is dat je mail op meerdere apparaten uit te lezen is, en het weinig geheugen kost op je apparaat (omdat de mails ergens anders staan). Nadeel is dat je altijd internet nodig hebt om mails op te kunnen halen. POP is weer handig voor offline werken. Als je even geen verbinding hebt kun je met de laatste opgehaalde versie gewoon je werk doen. Nadeel is dat de mails op je apparaat staan en veel ruimte in kunnen nemen. Ook als je apparaat stuk gaat, is er een kans dat je (een aantal) mails kwijt bent.

Onze voorkeur heeft IMAP, omdat we geloven dat de momenten dat men anno 2018 (bijna 19) 9 van de 10 keer altijd een internet connectie heeft met voldoende bundel. Ook is de opslag op de webserver vaak groot genoeg om gigabytes aan mail te bewaren. Wij gaan in dit voorbeeld door met keuze IMAP.

Stap 6
Name, Email en Description staan als het goed is al ingevuld. De volgende gegevens kun je invullen met instructies die je hebt verkregen onder het kopje ‘incoming mail server’. Webstijl klanten kunnen het volgende invullen:

  • Host name: dit is altijd ‘mail.’+’domeinnaam’+’extensie’. Voorbeeld: ‘mail.webstijl.nl’ of ‘mail.iammie.com’.
  • User name: Het volledige e-mail adres die je wilt configureren vul je hier in.
  • Password: Staat als het goed is al voor je ingevuld. Als dat niet zo is vul je het bekende wachtwoord nogmaals in.

We gaan verder naar kopje ‘outgoing mail server’.

  • Host name: Zelfde als hierboven: ‘mail.’+’domeinnaam’+’extensie’. Ofwel vul hetzelfde in als wat je bij inkomende mailserver hebt ingevuld.
  • User name: Hetzelfde als hierboven. Je volledige e-mail adres.
  • Password: Spreekt voor zich..

Klik ‘next’. Geen foutmeldingen? Ga door naar stap 8. Werkt het niet? Dan gaan we in stap 7 ‘troubleshooten’.

Stap 7
Als één van bovenstaande zaken niet goed is dan zal je apparaat dit aangeven. Check goed de spelling van alle ingevulde gegevens en corrigeer. Eén klein typfoutje kan al funest zijn. Gebruik geen hoofdletters! Als het dan nog niet werkt typ ook je wachtwoord overnieuw in. Nog steeds geen succes? Check dan even of je wachtwoord wel correct is. Dit kun je controleren door in te loggen op de webmail (Enkel voor Webstijl klanten, andere lezers vraag bij de leverancier na waar je terecht kunt).

Toch twijfels of je wachtwoord klopt? Bel ons op 0172 – 23 66 55 om een wachtwoord reset uit te laten voeren. Let op: Dit doen wij enkel voor het bij ons bekende contactpersoon. Ook hebben we een alternatief e-mail adres nodig om het nieuwe wachtwoord naar toe te sturen. Telefonisch kunnen we wat zaken natrekken en u verder helpen dit werkend af te ronden.

Stap 8
Geen foutmeldingen? Top! We zijn er bijna. In vele gevallen vraagt je e-mail applicatie om door te gaan zonder SSL. Klik hierbij ‘Yes’. Vervolgens heb je de keuze om ook ‘Notes’ te laten synchroniseren. Deze is optioneel, persoonlijk gebruik ik het niet. Mail laten we natuurlijk wel aan staan.

Stap 9
Als alles gaat zoals het hoort zijn we klaar! Sluit je instellingen scherm af en kies voor de Mail applicatie. In het mailboxes overzicht zie je nu als het goed is het door jou toegevoegde adres staan. Let op dat deze zeker aan het begin nog wat zaken moet inladen. Geef je apparaat hier even de tijd voor!

Meer tips en tricks nodig?
Als ervaringsdeskundige kan ik hier nog een lange lijst veelgestelde vragen schrijven inclusief oplossing. Echter is het per besturingssysteem en versie van de mail applicatie zeer verschillend hoe problemen kunnen worden opgelost. Schroom daarom niet om even met Webstijl te bellen, of stuur ons een berichtje. Natuurlijk heb je dan wel een werkend e-mail adres nodig ;-). Dan gaan we samen even uitvogelen wat er gaande is en welke stappen er moeten worden ondernomen.

Succes!

facebook share
Left Menu Icon