Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Deel dit bericht

facebook share

Wat kunnen wij leren van het Nederlands elftal?

Wat kunnen wij leren van het Nederlands elftal?

Ben jij een voetbalfanaat? Zo ja; je leest het goed: Wat kunnen wij leren van het Nederlands Elftal? Je denkt waarschijnlijk al: met al die beroerde resultaten van de afgelopen jaren? Of ben je geen voetbalfan? Geen zorgen. De uiteindelijke clue is gewoon online marketing gerelateerd zoals je van ons gewend bent.

Bij Webstijl werken een paar fanatieke voetbalfanaten. En menig discussie loopt dan ook meestal uit in een verhitte strijd tussen het beste Nederlandse voetbalteam. (Als mijn collega’s dit lezen, dat is natuurlijk Ajax 😉 ). Maar nu met de Nations League in beeld zijn we natuurlijk allemaal voor hetzelfde team en dat levert mooie gesprekken op.

Wat wij allemaal een hele mooie ontwikkeling vinden is dat het Nederlandse voetbal éindelijk weer begint te leven. Trots dat ze zijn om in het Webstijl-oranje te mogen voetballen. En wij zijn er unaniem over eens dat dit mede komt door de kleine dingen. Heb je bijvoorbeeld Virgil van Dijk de scheids zien troosten na het fluitsignaal tegen Duitsland? Of de beelden gezien van het jongetje wat met Frenkie de Jong mee liep in de line up en besloot het podium te stelen door te dansen op het volkslied?


Ze zijn menselijk.

En dat is nét dat ene wat wij nog veel missen als we kijken naar de online marketing campagnes bij veel bedrijven. Want hoe kun je je, in een gigantisch drukke en concurrerende markt nog onderscheiden van je concurrenten? Zet in op emotie. Gooi niet lukraak met hoge kortingen en zet niet al je geld in op dat ene algemene en veelgebruikte zoekwoord.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, inzetten op emotie. Oké, hoe? Waar begin ik? Emotie is namelijk niet tastbaar en verschilt per persoon. Voor de een roept bijvoorbeeld een reclamespot blijheid op, de ander kan er gefrustreerd of verdrietig van raken. Om ‘raak’ te schieten, zorg dat je je doelgroep in beeld hebt. Een gedegen doelgroep onderzoek en aansluitend persona’s helpen hierbij. Zij laten zien in welke hoek je jouw nieuwe klanten kunt vinden en hoe je de juiste emoties bij ze kunt triggeren. Simpel voorbeeld; een jonge doelgroep spreek je aan met veelal visuals, aansprekende kopjes, korte filmpjes en interactieve beelden. Ook stellen ze een (slechte) grap veelal wel op prijs. Een oudere doelgroep moet je niet willen benaderen met (slechte) grapjes, maar met gedegen advies, (schriftelijke) informatie of wetenschappelijke bronnen. Daarmee trigger je bij hen een bepaalde vorm van vertrouwen. Als je er een schepje bovenop wil doen, wij hebben gemerkt dat de oudere doelgroep zich ook identificeert met die ‘goeie ouwe tijd’. Probeer deze link te leggen in je uitingen, en je hebt ze in de pocket!

Voorbeeld: Het kan al simpel door middel van een goede reclame, neem eens een voorbeeld aan Volkswagen:

Als je nu net als ik hier om moet lachen dan heeft Volkswagen bereikt wat ze wilden, namelijk een emotionele band met je opbouwen. De Passat zal nog wel even in je geheugen blijven hangen, en zo zet je wellicht al eerste stappen in een koopproces als je toevallig op zoek bent. Het is minimaal, maar misschien heeft Volkswagen een ‘+1’ opgebouwd in je (on)bewustzijn. En dat is al de moeite, zeker in een autobranche met zoveel concurrentie en de aanschaf van een auto waarschijnlijk boven de 30k. Probeer zelf eens te achterhalen welke doelgroep Volkswagen hier probeert aan te spreken. Wie kan dit waarderen, en wie snapt de ‘grap’ niet?

En juist in deze digitale tijden is het zo belangrijk om af en toe hier ook aan te werken. Alle chatbots zijn natuurlijk super efficiënt, maar ook een persoonlijk berichtje blijkt toch altijd leuker te worden ervaren. Kijk maar eens naar het webcare team van Bol.com of juist de persoonlijke touch bij de Coolblue pakketten. Dat werkt. En geloof ons, zij weten heel goed wie de doelgroep is en hoe ze deze moeten inpakken. Snap je ‘m? In’pakken’.. Van pakketje.. Ja heel slecht. Afhankelijk van onze doelgroep kan deze in de smaak vallen (of niet).

Om daar een mooie eerste stap in te zetten als bedrijf zijn we recentelijk begonnen om de medewerkers in de schijnwerpers te zetten. Kijk maar eens op onze Instagram @webstijl. Wat je verder nog kan doen als bedrijf is je merk niet zo serieus te nemen en grappen maken, of speel juist in op je tekortkomingen als bedrijf. Wanneer iets is een keer niet helemaal gaat zoals je wilt. Belangrijk is om je eigen én unieke stem te vinden. En deze vast te houden. Zo stuurt het bekende reisbureau srprs.me altijd een welkom thuis kaartje wanneer je op vakantie bent geweest met een reis die zij voor je hebben geregeld! Dat is nog eens leuk thuis komen. Kleine moeite, zeker als ze daarna mogelijk nog een vakantie bij je boeken..

Behoefte om eens met ons te sparren over dit topic? Wij gaan het gesprek graag aan! Stuur ons een berichtje of bel: 0172 – 23 66 55. Bonus: Ook voor voetbal inhoudelijke vragen (analyses van de wedstrijd van je favoriete club afgelopen weekend) of het Nederlands Elftal staan wij zeker voor je klaar!

facebook share
Left Menu Icon