Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Whitepapers; wat is de toegevoegde waarde ervan?

Whitepapers; wat is de toegevoegde waarde ervan?

In de wereld van B2B wordt content en kennisdeling steeds belangrijker. Bedrijven kiezen voor ‘Thought Leadership’ als marketingstrategie. Ze willen expert zijn binnen een bepaald vakgebied en ook als zodanig erkend worden. Met Thought Leadership streeft een bedrijf ernaar een autoriteit te zijn of te worden. Het schrijven en uitgeven van goede whitepapers kan hier zeker aan bijdragen. Het helpt u dichterbij de rol van expert én het levert ook nog eens leads op.

 

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een overtuigend, gezaghebbend, diepgaand rapport over een specifiek onderwerp dat een probleem benoemd en een oplossing biedt. Marketeers maken whitepapers om hun doelgroep te informeren over een bepaald probleem of om een bepaalde methodologie uit te leggen en te promoten. Zie het als een geavanceerde handleiding.

Om een whitepaper te downloaden als document wordt vaak gevraagd om een naam en e-mailadres, zodat je daarna middels emailmarketing meer informatie kan sturen naar deze e-mailadressen. Een ideale manier dus om leads te verzamelen.

Voorwaarde voor een goede whitepaper is dat deze inhoudelijk interessante content bevat en dus niet commercieel is. Natuurlijk kunt u in de tekst verwijzen naar producten of diensten, maar altijd ter ondersteuning van de inhoud. De lezer moet daadwerkelijk iets hebben aan de kennis die u deelt.

 

Wat is een whitepaper NIET?

Een pitch van je product.

Het overdreven promoten van je eigen producten of diensten zorgt ervoor dat je aan populariteit inlevert en mensen afhaken bij wat je te vertellen hebt. De leads die jouw whitepaper downloaden willen een oplossing voor hun probleem. Niet een promotiepraatje voor jouw bedrijf.

Overtuig op basis van feiten en bewijs. Het gaat er niet om dat je de hele wereld verteld waarom ze jouw producten moeten kopen.

 

Wat is het verschil tussen whitepapers en blogposts en E-books?

Een whitepaper is niet het enige document om je meerwaarde binnen de sector te presenteren. E-books en blogposts zijn beide voorbeelden van type content die van meerwaarde kunnen zijn voor je doelgroep online.

Nu we dit weten, in welk opzicht verschillen deze documenten dan van elkaar?

  • Grootte van de documenten
  • Tijdsbesteding voor de creatie van de documenten
  • Bij een whitepaper ga je inhoudelijk dieper in op het onderwerp dan bij een blogpost of E-book

Lezers verwachten een hoge mate mate van expertise die wordt ondersteund door gedegen onderzoek dat volledig wordt ondersteund door middel van referenties.

E-books zijn vaak een uitbreiding van een bepaald onderwerp die je in je blog benoemd. E-books spreken een breder publiek aan bij een zakelijk onderwerp.

Je gaat ze bijna saai vinden als je hoort waar een whitepaper uit bestaat. Toch zijn er een hoop mensen die hun kennis willen uitbreiden middels een whitepaper. Na het lezen van een whitepaper kunnen mensen daarna de volgende stap zetten met de kennis die ze hebben opgedaan.

 

Leadgeneratie met whitepapers

Met whitepapers geeft u gratis kennis weg in ruil voor contactgegevens. De personen die de whitepaper downloaden zijn nieuwe (potentiële) klanten.

Ze hebben althans interesse in het onderwerp waar u over schrijft. In de volgende fase is het belangrijk om met een doordacht plan te proberen deze nieuwe e-mailadressen om te zetten naar waardevolle leads.

U kunt bijvoorbeeld e-mailmarketing inzetten en de geïnteresseerden van meer relevante en prikkelende informatie voorzien.

 

De indeling van een whitepaper

U wilt met de inhoud van een whitepaper toegevoegde waarde bieden aan de lezer. Vaak begint u met het definiëren van een probleemstelling. In de whitepaper reikt u mogelijke oplossingen aan.

Start met het beantwoorden van de volgende vragen:

  1. Wat is het probleem?
  2. Wat is de oorzaak van het probleem?
  3. Wat zijn de gevolgen van het probleem?
  4. Welke oplossingen zijn er?

Houd een whitepaper vooral praktisch en beperkt u tot één onderwerp of probleem. Zo voorkomt u dat het een te lang en uitgediept document wordt.

De lezer wil graag snel concrete informatie tot zich nemen. Kom ‘to the point’ met een overzichtelijk whitepaper. Op deze manier kunt u snel laten zien dat u de oplossing kunt bieden voor het probleem.

Afhankelijk van het doel van de whitepaper kiest u voor een specifieke of algemene benadering. Dit hangt ook af van de fase van de customer journey waarvoor u het document schrijft.

 

Whitepaper template

Het helpt om vooraf een heldere tekststructuur te maken. Een whitepaper kunt u op verschillende manier insteken. Een veelgebruikte en goed werkende opbouw van de tekst is de volgende:

  • Samenvatting: Een veelgemaakte fout is om een whitepaper af te sluiten met een samenvatting. Als u hier echter mee start dan weet men wat men kan verwachten. En in sommige gevallen is het al voldoende aanleiding om direct contact met u op te nemen!
  • Inhoudsopgave: Dit geeft structuur aan het verhaal en een overzicht van de indeling van de whitepaper. Veel mensen vinden het fijn om dit in één oogopslag te kunnen zien.
  • Inleiding: Verleidt met een triggerende inleiding om door te lezen.
  • Probleemstelling: Omschrijf op een heldere manier het probleem en geef de mogelijke gevolgen en risico’s weer.
  • Oplossing: Sluit een whitepaper met een oplossing voor het probleem. Gebruik hierbij de USP’s van uw bedrijf om onderscheidend te zijn van uw concurrenten. Hoe zou uw bedrijf het probleem oplossen? Wat maakt deze aanpak uniek en doeltreffend?
  • Call to Action (vraag een offerte aan, download nu, vraag een kennismakingsgesprek aan..)
  • Over het bedrijf
  • Contactinformatie

 

Een whitepaper laten schrijven

Een whitepaper is een kennisdocument en vereist het nodige onderzoek. U kunt een whitepaper het beste door een professionele tekstschrijver laten maken. In het proces heeft u zelf een actieve rol. De inhoudelijke kennis zit namelijk bij u. Met bijvoorbeeld verschillende interviews kan een tekstschrijver voldoende input verkrijgen om een inhoudelijk sterke whitepaper te maken.

Afhankelijk van de doelgroep bepalen we hoe de tekst wordt vormgegeven en wat de tone of voice is. Het doel is altijd om een prettig leesbare tekst te schrijven.

Het schrijven van een inhoudelijk sterke whitepaper kost zeker meer tijd dan het schrijven van een blog. Maar het kan ook flink wat opleveren!

De tekstschrijvers van Webstijl helpen u graag concrete stappen te zetten richting Thought Leadership door de inzet van whitepapers.

facebook share
Left Menu Icon