Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Facebook doelgroepen; Bereik je meest winstgevende doelgroep met Facebook advertenties!

Facebook doelgroepen; Bereik je meest winstgevende doelgroep met Facebook advertenties!

Wie zijn jouw klanten? Hoe ziet je doelgroep eruit?

Voordat we beginnen met Facebook ads is het van groot belang dat je een goed beeld hebt van je doelgroep.

Dagelijks maken ongeveer 1 miljard mensen gebruik van het Facebook platform. Het is daarom dan ook noodzakelijk dat je, je advertentiebudget besteedt aan de personen die jouw bedrijf omzet opleveren en interesse hebben voor jouw product.

Geen enkel bedrijf wil geld uitgeven aan individuen die niks met jouw product of dienst hebben.

Gelukkig biedt Facebook hele concrete targeting opties binnen het platform, die we in dit artikel graag met je bespreken.

 

Hoe maak je Facebook doelgroepen aan?

Om Facebook doelgroepen aan te maken ga je naar het ‘bedrijfsmanager’ gedeelte binnen Facebook.

  • In de kolom ‘middelen’ klik je op de term ‘doelgroepen’
facebook bedrijfsmanager met de focus op doelgroepen
facebook bedrijfsmanager met de focus op doelgroepen

 

Op de doelgroeppagina die je vervolgens te zien krijgt geeft Facebook je 3 opties:

  1. Maak een aangepaste doelgroep
  2. Maak een vergelijkbare doelgroep
  3. Een opgeslagen doelgroep maken

Dit ziet er als volgt uit:

facebook bedrijfsmanager doelgroepen maken
facebook bedrijfsmanager doelgroepen maken

 

 

Aangepaste doelgroep maken binnen Facebook

Zodra je op de button klikt voor het maken van een aangepaste doelgroep binnen Facebook, krijg je de onderstaande weergave te zien.

aangepaste doelgroep maken binnen Facebook
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook

 

De aangepaste doelgroep is waarschijnlijk de meest waardevolle targeting doelgroep die je kunt maken.

Je kunt hiermee namelijk je websitebezoekers targeten of personen die je content of app hebben gebruikt.  Er zijn meerdere manieren om een aangepaste doelgroep te maken. We zetten alle opties voor je op een rij.

  • Aangepaste doelgroep maken op basis van een bestaande klantenlijst
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van een klantenlijst
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van een klantenlijst

Creëer een aangepaste doelgroep op basis van een bestaande klantenlijst:

  • Klik op ‘Klantenlijst’ en je krijgt onderstaande foto te zien:
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook je klantenlijst voorbereiden
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook je klantenlijst voorbereiden

 

  • Maak vervolgens de keuze of je een bestaande doelgroep wilt importeren uit Mailchimp of op basis van een lijstsjabloon
  • Selecteer de ‘identifiers’ 
  • Upload een klantenlijst
  • Geef je aangepaste doelgroep een naam

 

Belangrijk om te weten is dat je klantenlijst een aantal ‘identifiers’ moet bevatten. De meest populaire / meest gebruikte zijn:

  • Emailadres
  • Telefoonnummer
  • ID van mobiele adverteerder

Facebook heeft bepaalde opmaakrichtlijnen voor je klantenlijst. Deze richtlijnen worden zichtbaar op het moment dat je met je cursor op een identifier gaat staan (*zie onderstaande afbeelding).

aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van identifiers
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van identifiers

 

Stuur mij meer tips!

 

Creëer een aangepaste doelgroep op basis van websitebezoekers

Met deze methode kun je retargeting campagnes opzetten voor mensen die je website hebben bezocht.

Alleen deze groep websitebezoekers kunnen worden getarget met een Facebook advertentie en zijn ds erg waardevol, omdat ze dus al bekend zijn met je website en je aanbod.

Om gebruik te maken van deze methode dien je wel een Facebook pixel te hebben geïnstalleerd op je website.

Wanneer je de Facebook pixel hebt geplaatst op je website geeft Facebook je de volgende mogelijkheden om een aangepaste doelgroep te maken:

  • Alle websitebezoekers targeten
  • Mensen targeten die specifieke pagina’s hebben bezocht op je website
  • Bezoekers targeten op basis van de doorgebrachte tijd op je website
  • Combinatie vorm

 

Creëer een aangepaste doelgroep op basis van ‘app activiteit’

Als je een aangepaste doelgroep wilt maken, dan kan dat ook op basis van ‘app activiteit’.

Hiervoor dien je eerst je eigen app te registreren en app event tracking te hebben opgezet.

aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van app activiteit
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van app activiteit

 

Creëer een aangepaste doelgroep op basis van offline activiteit

Hierbij valt te denken aan:

  • Personen die in de winkel, telefonisch of via andere offline kanalen interactie hebben gehad met je bedrijf
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van offline activiteit
aangepaste doelgroep maken binnen Facebook op basis van offline activiteit

 

Facebook vergelijkbare (‘look-a-like’) doelgroepen

De naam verraadt al een hoop natuurlijk. Facebook vergelijkbare doelgroepen zijn personen die bijna identiek zijn aan je bestaande klantengroep/doelgroep.

De kans dat deze groepen ook converteren is een stuk hoger, dan dat je een random groep target binnen Facebook.

Om een ‘look-a-like’ doelgroep te maken dien je eerst een aangepaste doelgroep te maken. Dit is nodig omdat je Facebook wilt vertellen welke personen je wilt bereiken.

vergelijkbare doelgroep maken binnen Facebook
vergelijkbare doelgroep maken binnen Facebook
  • Selecteer je bron voor vergelijkbare doelgroepen
  • Selecteer de locatie waar vandaan je de doelgroep wilt targeten
  • Selecteer de doelgroepgrootte (1-10%). 1% betekent dat de target doelgroep het meest gelijk is aan de bestaande doelgroep. 10% betekent dat er een groep wordt getarget die veel minder gelijkenissen heeft met de bestaande doelgroep

Een opgeslagen doelgroep maken binnen Facebook

Opgeslagen doelgroepen zijn de groepen die je kunt targeten op basis van:

  • Interesses van de doelgroep
  • Leeftijd van de doelgroep
  • Woonplaats van de doelgroep
  • Apparaat gebruik van de doelgroep
  • Inkomensniveau van de doelgroep
opgeslagen doelgroep maken binnen Facebook
opgeslagen doelgroep maken binnen Facebook

 

Locatie specifieke targeting binnen Facebook

Facebook biedt de mogelijkheid om personen te targeten op basis van:

  1. Land
  2. Regio
  3. Plaats
  4. Postcode
  5. Adres

De locatie van waaruit je wilt targeten kun je eenvoudig invoeren bij het kopje: ‘locaties’

opgeslagen doelgroep maken binnen Facebook op basis van locatie
opgeslagen doelgroep maken binnen Facebook op basis van locatie

 

Facebook biedt nog meer specifieke targeting opties binnen Facebook.

opgeslagen doelgroep maken binnen Facebook op basis van locatietargeting
opgeslagen doelgroep maken binnen Facebook op basis van locatietargeting

 

Zoals je op de afbeelding hierboven kunt zien heb je hierbij de volgende targeting mogelijkheden:

  • Mensen die op de targeting locatie wonen of deze locatie onlangs hebben bezocht
  • Mensen die op de locatie wonen
  • Mensen die onlangs op deze locatie zijn geweest
  • Mensen die reizen binnen deze locatie

 

Facebook targeting op basis van demografische gegevens 

facebook targeting op basis van demografische gegevens
facebook targeting op basis van demografische gegevens

 

Zoals je kunt zien kun je precies aangeven aan welke demografische gegevens de target doelgroep moet voldoen.

Daarnaast kun je nog gedetailleerder te werk gaan binnen Facebook en kun je personen targeten op basis van de volgende demografische gegevens:

  • Opleiding
  • Politieke voorkeur
  • Relatiestatus
  • Werk
  • Levensgebeurtenissen (‘onlangs verhuisd’, ‘nieuwe baan’, ‘pas getrouwd’ enz..)
  • en ga zo maar door..
facebook targeting op basis van gedetailleerde demografische gegevens
facebook targeting op basis van gedetailleerde demografische gegevens

 

facebook targeting op basis van gedetailleerde interesses
facebook targeting op basis van gedetailleerde interesses

 

facebook targeting op basis van gedragskenmerken van de doelgroep
facebook targeting op basis van gedragskenmerken van de doelgroep

 

 

Hoe maak je, je doelgroep nog specifieker en accurater binnen Facebook?

Het komt nog wel eens voor dat je target doelgroep nog steeds erg groot is nadat je, je specifieke targeting opties hebt ingesteld.

Als je een budget hebt zonder plafond, dan maakt dat niet zo gek veel uit.

Werk je met een veel kleiner budget, dan is een targeting groep van honderdduizenden personen natuurlijk nog steeds erg groot.

Gelukkig kunnen we de doelgroep in dat geval een stuk specifieker maken.

Wanneer je een opgeslagen doelgroep maakt, heb je de mogelijkheid om personen uit te sluiten uit je doelgroep.

Zo kun je bijvoorbeeld mensen die in het verleden al een aankoop hebben gedaan of op een andere manier zijn geconverteerd uitsluiten, zodat zij niet nog een keer een advertentie te zien krijgen van je.

facebook targeting mensen uitsluiten
facebook targeting mensen uitsluiten

 

 

Vond je dit nu waardevolle informatie? Wil je in de toekomst meer van dit soort specifieke informatieve artikelen ontvangen of wil je het adverteren via Facebook uitbesteden?

Sluit je dan aan bij 1987!! andere online enthousiastelingen binnen de online marketing wereld en ontvang:

  • Gedetailleerde, hands-on online marketing artikelen in je inbox over onderwerpen als; SEO, Online adverteren, Email marketing (marketing automation), Social media en meer..

(Wees gerust! ‘spam’ in de mail zijn wij ook geen fan van!)

 

Stuur mij meer tips!

 

 

 

facebook share
Left Menu Icon