Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Wat is conversie optimalisatie?

Wat is conversie optimalisatie?

(dit artikel heeft een update gekregen in november 2019!)

 

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is het systematische proces van het optimaliseren van het aantal bezoekers die op een website een bepaalde taak afronden die van waarde is voor jouw bedrijf.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Het invullen van een formulier op je website
  • Iemand die klant wordt, doordat hij of zij een aankoop afrond

Binnen het conversie optimalisatie proces kijken we naar de weg die bezoekers op jouw website afleggen.

  • Welke acties ondernemen ze?
  • Wat weerhoudt de bezoekers ervan om een taak af te ronden of een aankoop te doen op jouw website?

 

In Google Analytics (de plek waar bezoekersdata binnenkomt) kunnen we precies zien in welke stap van het proces de meeste mensen doorgaan of afhaken.

Op basis van deze data kunnen we de desbetreffende stap verder verbeteren.

trechterweergave salesfunnel in Google Analytics

 

Wat is een conversie eigenlijk?

Een conversie is de algemene term voor een websitebezoeker die een doel op de website afrond.

Macro en micro conversies

Een website kan verschillende doelen hebben op een website. Verkoop je producten in een webshop omgeving, dan is de verkoop van het product je belangrijkste doel. Dit noemen we ook wel een macro conversie.

Daarnaast kun je op je website ook andere doelen hebben die een bezoeker kan afronden voordat hij/zij overgaat tot bijvoorbeeld een aankoop of het versturen van een offerte.

Een voorbeeld hiervan is een website bezoeker die zich inschrijft voor een email nieuwsbrief. Deze conversies worden ook wel micro conversies genoemd.

Voorbeelden van macro conversies

  • Product aankoop in een webshop
  • Offerte aanvragen
  • Contactaanvraag doen voor een specifieke service

Voorbeelden van micro conversies

  • Inschrijvingen voor een nieuwsbrief
  • Een account aanmaken op een website of webshop
  • Product toevoegen aan een winkelwagentje in een webshop

 

Wat is een conversiepercentage?

Een conversiepercentage is het aantal keren dat er een aankoop wordt afgerond gedeeld door het aantal bezoekers op je website.

 

Hoe bereken je het conversiepercentage?

Stel dat je eigenaar bent van een webshop. Bezoekers kunnen elke sessie in de webshop een aankoop doen als ze willen. Uiteraard willen we de webshop zo goed mogelijk optimaliseren, zodat we het aantal aankopen per sessie kunnen optimaliseren.

Stel dat een bezoeker 3x de webshop bezoekt (3 sessies):

  • In de 1e sessie vindt er GEEN conversie plaats. De bezoekers keek gewoon een beetje rond in je webshop, maar ging nog niet over tot aankoop
  • In de 2e sessie koopt de bezoeker wel een product uit je webshop
  • In de 3e sessie komt de bezoeker nog een keer terug en weer gaat hij over tot een aankoop

Als we nu het conversiepercentage willen berekenen, dan maken we de volgende berekening:

  • Aantal aankopen (2) / aantal sessies (3) = 66% conversiepercentage!

In dit simpele voorbeeld hebben we het over slechts 3 sessies. Jouw website krijgt hopelijk veel meer bezoekers. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor dit hoge conversiepercentage.

Welk conversiepercentage is normaal voor je website?

Gemiddeld schommelt het conversiepercentage van webshops tussen de 3 en 4%. Heeft jouw webshop een conversie percentage hoger dan dit gemiddelde, dan ben je dus goed bezig!

 

Waarom conversieoptimalisatie van invloed is op SEO (organische zoekresultaten in Google)?

Conversieoptimalisatie heeft niet direct betrekking op het aantrekken van organisch verkeer of het ranken van een zoekresultaat.

Toch heeft het optimaliseren van je conversies wel directe gevolgen voor je SEO. Het gaat hierbij om de volgende voordelen:

  1. Inzicht in klantendata:  Met het optimaliseren van je website voor conversies, krijg je een goed beeld van je belangrijkste doelgroep die een aankoop doen op je website of in je webshop. Meer bezoekers naar je website is niet per definitie een voorwaarde voor succes. Wanneer je de verkeerde doelgroep naar je website brengt, die niet converteren (aankoop doen), dan heb je hier niets aan.
  2. Betere ROI (Return On Investment): Een hoger conversiepercentage betekent dat je meer haalt uit hetzelfde aantal bezoekers. Een hoger rendement dus, waardoor je niet altijd meer verkeer naar je website hoeft te genereren.
  3. Betere gebruikerservaring: De bezoekers die een aankoop doen op je website voelen zich thuis op je website. Dat betekent dat de gebruikerservaring goed is. De gemiddelde tijd die mensen doorbrengen op de website zal hoger liggen en dit is iets wat Google ook als belangrijk signaal meeweegt om een website goed te laten ranken.

 

Waar starten we met conversieoptimalisatie?

Van tevoren is het belangrijk dat je:

  • Weet waar je moet beginnen met conversieoptimalisatie
  • Weet wat je moet gaan optimaliseren
  • Weet voor wie je de website moet optimaliseren

Als we geen data verzamelen, dan gaan we af op ons gevoel en dat is wat we NOOIT moeten doen met conversieoptimalisatie.

Het gaat namelijk niet om onze mening, maar om die van de klant en dat kan soms een wereld van verschil zijn.

 

Kwantitatieve data die gebruikt wordt om het aantal conversies te optimaliseren

We beginnen met het verzamelen van kwantitatieve data uit het programma Google Analytics.

Vervolgens is het van belang om goed te kijken of elk doel op je website goed is ingesteld, zodat je een compleet beeld krijgt van alle doelen die op je website worden afgerond.

Inzicht in het aantal conversies geeft een goed beeld van de betrokkenheid van je bezoekers met je website.

De kwantitatieve data uit Google Analytics geeft inzicht in:

  • De pagina’s waar bezoekers hun bezoek starten op de website. Dit is namelijk lang niet altijd je homepagina.
  • Via welk kanaal de bezoeker op de website terecht kwam (SEO, advertentie, verwijzing op andermans website etc..)
  • Welke type browser en apparaat de bezoeker gebruikt tijdens hun websitebezoek
  • Wie je bezoekers zijn a.d.h.v. demografische gegevens (leeftijd, geslacht, interesses)
  • Waar de bezoekers in het aankoopproces afhaken

Met deze data kunnen we direct een inschatting maken waar we de focus kunnen leggen als we een website gaan optimaliseren en waar we de grootste impact kunnen achterlaten op de website.

 

Vraag de brochure aan

Conversie optimalisatie door Webstijl

Webstijl kijkt, samen met u, naar de doelen die bij uw website gelden. Het proces dat de bezoeker moet doorlopen om de conversie te voltooien wordt ook wel het ‘funnel’ genoemd.

Wij kijken voor u waar aanpassingen mogelijk zijn om deze conversies te verhogen. Een succesvol funnel zorgt dat er zo min mogelijk bezoekers afvallen gedurende het proces.

Hoe minder mensen afvallen, hoe meer aanvragen u binnenkrijgt. Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat uw website al snel meer klanten oplevert! Benieuwd naar de mogelijkheden?

Webstijl geeft u graag uitgebreid antwoord op de vraag ‘Wat is conversie optimalisatie?’ en daarnaast hebben we ook een artikel met conversie optimalisatie tips voor je samengesteld.

U kunt bij ons gratis een informatiepakket aanvragen.

Daarnaast staan wij u uiteraard ook graag telefonisch te woord.

U kunt met de experts van Webstijl contact opnemen met ons telefoonnummer: 0172 23 66 55.

facebook share
Left Menu Icon