Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

28 Conversie optimalisatie tips

28 Conversie optimalisatie tips

(Dit artikel is geupdate in november 2019!)

Laatst zagen we een website eigenaar voorbij komen online op een forum, die jaarlijks miljoenen website bezoekers naar zijn website wist te dirigeren. Hij schreef fantastische content.

Deze content ging zelfs viraal, echter was er 1 probleem!

De maandelijkse omzet uit zijn website bleef steken op 3500 – 5500 euro per maand. Niet slecht zou je zeggen, maar wel als je bedenkt dat deze website miljoenen bezoekers kreeg.

Waarom werd er door deze website zo weinig omgezet?

Een gebrek aan Conversieoptimalisatie!

In dit artikel gaan we je daarom tips geven om jouw website zo te optimaliseren dat deze meer conversies binnenhaalt uit eenzelfde aantal bezoekers.

 

“Verkeer is wat je krijgt. Conversieoptimalisatie is wat je met dit verkeer doet!”

Wanneer je het aantal websitebezoekers laat groeien van 10.000 naar 15.000 bezoekers per maand zonder dat de omzet stijgt, dan kun je beter kijken naar wat er nodig is om uit die 10.000 bezoekers meer omzet te halen.

Als we een website willen optimaliseren voor conversies, dan kunnen we grofweg onderscheid maken tussen de onderstaande categorieën om mee aan de slag te gaan:

  1. Kleurenpsychologie (design)
  2. Copywriting (schrijfstijl in je tekstuele content)
  3. Landingspagina & ‘funnel’ optimalisaties
  4. A/B testen van pagina’s
  5. overige algemene optimalisaties

Het gaat hierbij om praktisch toepasbare tips waarmee we uw website naar het volgende niveau tillen.

 

Kleurenpsychologie (design) optimalisaties

  1. Het gebruik van verschillende kleuren betekent ook het triggeren van verschillende emoties
  2. Met de kleur geel grijp je de aandacht van je bezoekers. Vaak werkt deze kleur het beste bij de jeugd
  3. De kleur rood zorgt voor een bepaalde urgentie bij de bezoeker. Heb je een sale of kortingsacties? Test gerust eens met deze kleur!
  4. De kleur blauw staat voor vertrouwen en veiligheid. Vaak zie je deze kleur terugkomen in de wereld van de banken.
  5. Oranje werkt vaak goed bij de buttons (‘call to actions’). ‘Schrijf je in’, ‘Koop nu’ etc..
  6. Roze doet het goed bij de websites voor de dames en wordt gekoppeld aan het onderwerp romantiek.
  7. Zwart staat voor ‘duur’ en voor ‘welvaart’.
  8. Rood, oranje, zwart en lichtblauw worden vaak gebruikt voor mensen die een impulsaankoop komen doen online.
  9. Paars heeft een kalmerende invloed op websitebezoekers
  10. Kinderen worden meer beïnvloed door warme kleuren i.p.v. door donkere kleuren

 

Copywriting optimalisaties voor meer conversies

  1. Vertel niet alleen maar wat jij doet met je bedrijf, maar vertel over waarom de klant jou nodig heeft. Welk probleem los je op?
  2. Schrijf voor ‘scannende lezers’. Vaak lezen we de teksten niet regel voor regel online, maar scannen we de pagina’s
  3. Gebruik bullet points en lijstjes voor opsommingen. Dit ervaart men als prettig online.
  4. Gebruik ondersteunende afbeeldingen in je tekst. Die vertellen meer dan 1000 woorden.
  5. Als je iets kan beschrijven in 100 woorden, doe het dan niet in 200 woorden
  6. Voeg teksten toe die antwoord geven op vragen van de bezoekers
  7. Schrijf in de 2e persoonsvorm: ‘jij’, ‘je’, ‘jouw’. Spreek iemand anders aan.
  8. Gebruik humor wanneer mogelijk. Kijk goed of de situatie zich ervoor leent.
  9. Verwerk nummers in titels van je tekst. Voorbeeld: “30 manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen!”
  10. Wees specifiek in wat de lezer kan verwachten. Voorbeeld: “Dit online programma zorgt voor een toename van 10% websiteverkeer!”

 

Optimaliseren van landingspagina’s & salesfunnels

  1. Maak duidelijk wat je aanbieding is. Zorg dat de bezoekers op de landingspagina zich intelligent voelen als hij/zij het aanbod downloaden.
  2. Houd het simpel. Zorg dat de bezoeker zich focust op de call to action.
  3. Test met contrasterende kleuren. Hierdoor spat de call to action button er nog meer uit
  4. Plaats de belangrijkste informatie boven ‘de vouw’
  5. Pas het ‘schaarste principe’ toe op de pagina. Voorbeeld: “nog maar 2 plaatsen beschikbaar”
  6. Hou de tekst op de buttons ‘to the point’. Leg uit wat er gebeurt als een bezoeker op de button klikt.
  7. Voeg contactinformatie toe op de landingspagina

 

Wat kan ik nog meer doen?

Uiteraard is het altijd verstandig om nog meer te doen. Zo kunt u zich richten op aanmeldingen voor een nieuwsbrief, een manier waarop een bezoeker zijn e-mailadres moet achterlaten, of meldt u aan op sociale media.

Wanneer er aanmeldingen komen op uw nieuwsbrief zult u ze een keer in de zoveel tijd een nieuwsbrief toesturen. Hierin staan vaak aanbiedingen of meer informatie. Hiermee stimuleert u de bezoeker om naar de aanbieding te kijken en is de kans groot dat de bezoeker overgaat tot aankoop.
Wanneer u in het bezit bent van een e-mailadres kunt u de bezoeker continu informeren over aanbiedingen, nieuwtjes, informatie en nog veel meer. Hiermee kunt u de bezoekers weer activeren.
Via sociale media kunt u uw doelgroep gemakkelijk bereiken. Het is vaak een grote stap voor de bezoeker om direct over te gaan tot de aanschaf of het contact opnemen. Door middel van sociale media kunt u de doelgroep constant bereiken, informeren en overtuigen.

Zijn er nog meer conversie optimalisatie tips?

Uiteraard zijn er nog veel meer conversie optimalisatie tips. Het is belangrijk dat u zich als bezoeker voordoet. Hoe komt hij binnen, wat is er duidelijk, wat kan er beter om de bezoeker tot actie over te laten gaan. Ga dit na, duik er eens in. Wellicht dat u zelf al punten vindt die de drempel kunnen verlagen. Zorg dat uw website/webshop een trechter vormt.

U kunt zelf al heel veel stappen doorlopen om uw website/webshop tot een trechter te maken. Een online marketing bureau weet er alles vanaf en kan u dan ook uitstekend ondersteunen in uw conversie optimalisatie. Samen naar het juiste doel, dat doel behalen. Dat is waar u voor moet gaan.

Wij staan graag voor u klaar om u te ondersteunen bij de conversie optimalisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Wij helpen u graag!

 

Contact  Vraag de brochure aan

facebook share
Left Menu Icon