Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Direct marketing: Wat is het nu er van?

Direct marketing: Wat is het nu er van?

Een aantal jaar geleden was e-mailmarketing nog nét niet doodverklaard. Maar niets blijkt minder waar! Direct marketing is juist in de online wereld nog springlevend. De doelgroep is namelijk altijd en overal online. En daar kun je met e-mailmarketing fantastisch op inspelen. Je kunt met direct online marketing écht het maximale uit klantcontact halen.

Altijd en overal online

Door de ontwikkelingen van mobiel internet zijn de mogelijkheden van e-mailmarketing juist ontzettend groot. Mobile devices maken het mogelijk om op ieder gewenst tijdstip informatie op te zoeken, te lezen én te reageren. In Nederland ligt het mobiele gebruikt van internet ver boven het Europese gemiddelde. En ruim 85% van de Nederlanders heeft een smartphone! Een gemiste kans als u niet gebruik maakt van e-mailmarketing. Dat geldt overigens zowel voor B2C als voor B2B.

Tips voor succesvolle e-mailmarketing

E-mail marketing is een belangrijk onderdeel van de online marketingmix. Het kan een succesvolle tool zijn voor online leadgeneratie. Om betrokkenheid te creëren bij bestaande klanten. Om een zeer waardevolle klantbeleving te bieden met een gepersonaliseerde aftersales campagne.

Schiet niet met hagel, maar maak een goed uitgewerkt plan voor je e-mailmarketingcampagnes. We geven je graag wat praktische tips!

  • Integreer social media

Zorg dat de content die u via e-mail verstuurt ook volledig geïntegreerd is met social media. Dit betekent in ieder geval dat de content uit de e-mailing ook op social media kanalen terug te vinden is. Maar ook dat het mogelijk moet zijn om content te delen. Via social media kunt u namelijk daadwerkelijk in contact komen met de doelgroep en de conversatie aangaan.

  • Besteed aandacht aan de onderwerpregel

Met een aantrekkelijk onderwerp of misschien wel een triggerende vraag voorkomt u dat een e-mail direct in de prullenbak verdwijnt. Onderzoek laat zien dat de onderwerpregel grote invloed heeft op de open-rate en click-through-rate.

  • Creëer waarde met aantrekkelijke aanbiedingen

Zowel consumenten als bedrijven zijn gek op aanbiedingen. Het ligt voor de hand dat aantrekkelijke en relevante aanbiedingen goed converteren. Natuurlijk wilt u kennis verspreiden, aangeven waar u goed in bent en wat u te bieden heeft. Maar met een aantrekkelijke aanbieding kunt u de lezer een extra duwtje in de rug geven om ook écht tot actie over te gaan.Een mooi voorbeeld hiervan is de e-mailnieuwsbrief van Piledrivershop.nl. Vorige week is verstuurden zij een nieuwsbrief met een van verschillende machines uit het assortiment. Dit resulteerde dezelfde dag nog in tientallen aanvragen!

  • Tijd van verzending

Ook een belangrijke factor en vaak ook een kwestie van testen. U wilt graag opvallen in die overvolle mailbox. Dat men daadwerkelijk de tijd neemt om uw e-mail te lezen of klaar zet om later te lezen.

  • Gebruik het AIDA model

AIDA staat voor: Attention, Interest, Desire, Action. Een marketingmodel dat al vele tientallen jaren bestaat maar ook nog steeds succesvol toe te passen is op vele online marketing technieken. Met het AIDA-model kunt u met e-mailmarketing een groot online rendement behalen.

  • Reageer snel

Zorg dat u vragen van prospecten en klanten snel kunt beantwoorden. Deze verwachting is er nu eenmaal in deze tijd van snelle communicatie. Het geeft vertrouwen en u zorgt dat de prospect of klant bij u blijft en niet snel naar de concurrent gaat.

Leadgeneratie met direct marketing

E-mailmarketing heeft dus grote potentie om aanvragen, verkopen en herhalingsaankopen te realiseren. U kunt aantonen dat u de specialist bent op uw specifieke marktgebied. Dit kunt u doen door kennis, aanbiedingen en relevante ontwikkelingen in de markt te delen. Een goede direct marketing actie is een uitstekende manier om nieuwe klanten binnen te halen. De bestaande base van e-mailadressen warmt u op met relevante informatie en vervolgens kunt u een interessante aanbieding te doen.

De voordelen van direct marketing

Het grootste voordeel van e-mailmarketing is dat de klant zelf bewust kiest dat zij uw nieuwsbrief wilt ontvangen. Het geeft de klant het gevoel controle te hebben. De andere voordelen:

  • Relatief goedkoop en makkelijk
  • Groot bereik
  • Doelgericht
  • Hoge ROI mogelijk en meetbaar
  • Draagt bij aan relatiebeheer en engagement
  • Segmentatie en opvolging mogelijk door koppeling aan marketing automation systeem

Direct marketing oplossingen van Webstijl

Webstijl biedt een drietal producten op het gebied van direct marketing. Afhankelijk van uw wensen en doelstellingen bieden wij een op maat oplossing. Stap laagdrempelig in met de producten van Webstijl. Wij kijken graag samen met u naar een passende direct marketing strategie voor uw bedrijf en uw klantenbase.

Benieuwd hoe direct marketing (e-mailmarketing) uw bedrijf kan helpen groeien? Neem contact op voor de mogelijkheden.

Vrijblijvend contact en adviesBrochure aanvragen

facebook share
Left Menu Icon