Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Wat is zoekmachine marketing?

Wat is zoekmachine marketing?

(Dit artikel heeft een update gekregen in november 2019)

Wilt u dat uw website gevonden wordt op het internet? Dan is zoekmachinemarketing dé perfecte oplossing. Maar wat is zoekmachine marketing nu precies? In dit artikel geven we u tekst en uitleg over het begrip zoekmachine marketing en leggen we daarnaast uit hoe uw website beter vindbaar wordt online. 

 

Wat is zoekmachinemarketing?

Zoekmachinemarketing is een website vindbaar maken in de online zoekmachines.

Zoekmachinemarketing bestaat uit twee verschillende methodes:

  • SEO (Search Engine Optimization). Ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. SEO is het optimaliseren van websites om een hoge onbetaalde positie in de zoekmachines te krijgen. De niet-betaalde zoekresultaten worden ook wel organische of natuurlijke zoekresultaten genoemd.
  • SEA (Search Engine Advertising). Dit zijn de advertenties die geplaatst worden in de zoekmachines waarvoor je moet betalen.

Hoge posities in Google = Meer websitebezoekers en meer bekendheid bij het grote publiek

 

Hoe wordt mijn bedrijf online beter vindbaar?

Bedrijven willen zich onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders.

Hoe wordt juist uw organisatie vindbaar in Google door middel van zoekmachinemarketing?

Dit heeft te maken met een aantal belangrijke factoren.

 

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

De eerste vraag die opkomt bij het investeren in online marketing is altijd de vraag ‘wat gaat het mij kosten?’

Logisch ook!

Helaas liggen de zoekmachine optimalisatie kosten niet direct klaar. Het ligt eraan wat u wilt, wat u verwacht en wat uw doelen zijn. Aan de hand daarvan kunnen de kosten worden besproken.

Het kan zomaar zijn dat u grote ideeën hebt, maar dat uw website nog niet aan alle eisen voldoet.

is het verstandig om uw website te laten bekijken en aan te laten passen op technisch vlak. Wanneer dit van toepassing is, dan worden de kosten wat meer, dan wanneer uw website er al top uitziet.

Het optimaliseren van je website voor goede resultaten in de zoekmachines is een continu proces.

Per periode worden er werkzaamheden verricht. Algoritmes van Google veranderen en hier moet je met je website continu zo goed mogelijk op anticiperen.

 

Waar betaal je voor bij zoekmachineoptimalisatie? 

Met zoekmachine optimalisatie gaat een team van specialisten voor u aan de slag om:

  • Uw website te optimaliseren
  • Uw website beter vindbaar te maken in de zoekmachine
  • Meer bezoekers naar uw website te genereren.

Er komen heel wat werkzaamheden bij kijken om uw website op de gewenste positie te krijgen. Er wordt nauwkeurig onderzoek gedaan naar uw kansen in de markt en hoe die benut kunnen worden.

Zo wordt er:

  • Een website analyse uitgevoerd
  • Een zoekwoorden analyse gehouden om te kijken op welke zoekwoorden u kans hebt om hoog in de zoekmachine te scoren.
  • Een SEO strategie uitgestippeld
  • Technische optimalisaties uitgevoerd op het gebied van bijvoorbeeld websitesnelheid. Dit is erg belangrijk om uw website beter vindbaar te maken, de bezoeker zal dit niet zien, maar de zoekmachine ziet dit wel.
  • Teksten geschreven die aan de zoekwoorden gerelateerd zijn. Deze worden op uw website geplaatst, waardoor de zoekmachine deze kan vinden en u uiteindelijk die gewenste plaats in de zoekmachine krijgt.

Dit alles wordt niet eenmalig uitgevoerd, maar er wordt continu naar uw website gekeken.

Na de opstart wordt uw website nauwkeurig in de gaten gehouden en waar nodig wordt er bijgestuurd.

 

Factoren om succesvol te worden met zoekmachinemarketing

Om succesvol te zijn met zoekmachinemarketing is het belangrijk met een aantal factoren rekening te houden.

Van te voren is het van belang goed vast te stellen:

  • Wie je doelgroep is
  • Welke problemen je doelgroep heeft
  • Hoe uw bedrijf deze problemen oplost
  • Welke producten/diensten uw organisatie aanbiedt.
  • Op welke zoekwoorden uw website gevonden moet worden door de doelgroep

In dit onderdeel van de zoekmachinemarketing bepaalt u op welke zoekwoorden uw organisatie gevonden wilt worden.

Dit is mede afhankelijk van de concurrentie en de moeilijkheidsgraad van het goed kunnen scoren op een zoekwoord.

Met nieuwe zoekwoorden kunnen nieuwe pagina’s op uw website worden gecreëerd en oude pagina’s geoptimaliseerd worden, door het zoekwoord en synoniemen van dit zoekwoord meer in de tekst te verwerken.

Hierdoor snapt Google waar de teksten over gaan.

 

Het verrijken van content op de website 

Het regelmatig vernieuwen en actueel houden van uw website is noodzakelijk en Google ziet dit als zeer positief.

Om zoekmachinemarketing succesvol uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om geregeld nieuwe content te plaatsen.

Zorg ervoor dat de content uniek is binnen de eigen website en zorg ervoor dat zoveel mogelijk informatie op uw website up-to-date is.

De content kunt u verrijken door gebruik te maken van:

  • Video
    webstijl video's in content verwerkt
    *Afbeelding: Webstijl video’s verwerkt in de content
  • Foto’sfoto's verwerkt in de content van Webstijl 
  • Infographics. Content die perfect aansluit op de vraag van de bezoeker is zeer belangrijk voor het optimaliseren van uw website.
miljoenennota infographic
* Afbeelding: voorbeeld van een infographic die de geschreven content ondersteund op een website

 

Bezoekers bereiken met de inzet van Google Advertenties

Een ander methode voor het optimaliseren van uw zoekmachinemarketing activiteiten is Google Ads.

Met Google Ads kunt u alle ‘verkeer’ uit uw markt bereiken en dit elke dag.

Door middel van advertenties krijgt u meer bezoekers naar uw website.

google favicon advertentie
google favicon advertentie

 

Uw advertentie komt, bij een juiste bieding die hoog genoeg is, direct bovenaan de pagina van Google.

Hierdoor zorgt de advertentie voor een hogere verkoopconversie en uw website ontvangt meer gekwalificeerde bezoekers.

Het mooie aan Google Ads is dat u uw reclamebudget volledig in eigen hand heeft, aangezien de organisatie per klik betaalt.

Specialist in zoekmachinemarketing

Webstijl is een gespecialiseerd zoekmachine marketing bureau. Er wordt op zoek gegaan naar relevante en haalbare zoektermen die aansluiten bij uw onderneming.

De unieke kracht zit hem in de actieve monitoring en periodieke bijsturing.

Dankzij de uitgebreide analyses is Webstijl constant bezig om voor u het beste resultaat te behalen.

Wilt u meer weten over bovenstaande?

Vraag vrijblijvend een gratis informatiepakket aan of maak gebruik van het gratis internet kansen onderzoek om te weten hoe uw website ervoor staat in de markt.

Gratis vindbaarheid scan Contact

Bericht categorieën: SEO
facebook share
Left Menu Icon