Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Deel dit bericht

facebook share

Wat is een SPF record?

Wat is een SPF record?

Inleiding
DNS dit, DNS dat, wat is het en wat doet het eigenlijk? wij als online marketeers lezen er een hoop van, maar in ons vak is DNS management toch een aparte tak van sport. DNS (Domein Name System) is een netwerkprotocol waarin je je domein kunt koppelen aan een website. Achter de schermen is elke website te benaderen via een IP adres (in ons geval: 87.233.132.18). DNS doet de vertaling van IP adres naar domeinnaam. Een domeinnaam is toch een stuk makkelijker te onthouden voor de bezoeker, in plaats van een serie getallen.

Naast het koppelen van een website aan een domeinnaam doet DNS nog veel meer: je koppelt ook e-mail via DNS (MX – zodat je kunt mailen vanuit je domeinnaam bijvoorbeeld), je maakt subdomeinen aan (A of AAAA – bijvoorbeeld nieuwsbrief.webstijl.nl), voert bepaalde autorisaties uit (TXT – of je eigenaar bent van een bepaalde technische structuur kan d.m.v. DNS worden uitgevoerd) en ook additionele spamfilters (MX) worden via DNS geconfigureerd.

SPF-record
Sinds een aantal jaar is er een nieuwe toevoeging in DNS op komst: de SPF record. SPF staat voor Sender Policy Framework, en geeft toestemming voor bepaalde externe systemen en configuraties om onder de domeinnaam te mogen mailen.

Even een paar jaar terug in de tijd: er werd (en nu eigenlijk nog steeds) altijd, dagelijks, gigantisch veel spam verstuurd. Iedereen heeft er wel eens last van gehad, en altijd vraag je je af hoe ze het voor elkaar krijgen om net jouw e-mail adres te vinden om je te bestoken met nutteloze informatie. Hier tussen zit ook veel phishing (waar ze altijd voor waarschuwen in TV reclames) en andere neppe praktijken. Bedrijven die niet bestaan of mailen vanuit een bedrijfsnaam terwijl ze het helemaal niet zijn.

Veel internet giganten (Yahoo, Microsoft, Google, Apple) is het er aan gelegen spam terug te brengen, of in ieder geval zijn of haar klanten tegen spam te beveiligen/beschermen. En juist daar komt de SPF record om de hoek kijken. Heel concreet, met een SPF record autoriseer je externe systemen om onder jouw naam e-mails te mogen sturen. En dat gebeurd vaker dan je denkt. Voor Webstijl gebruiken wij het o.a. om onze websites te laten mailen vanuit onze klant’s domeinnaam. Iedereen krijgt bijvoorbeeld wel eens een geautomatiseerd e-mail bericht waarin je wordt bedankt voor je interesse, of voor een bestelling die je hebt geplaatst. Deze mail is veelal afkomstig uit de website, en wordt verzonden vanuit een vertrouwd adres van dit bedrijf. In de SPF record is dus vastgelegd dat deze webshop is toegestaan om dit te mogen doen.

Belangrijk: doe je dit niet, dan is de kans groot dat je mail in de spam van de ontvanger terecht komt. En daar wil je niet zitten. Niet iedereen kijkt in die map, en je communicatie loopt gegarandeerd in de soep.

Nu, anno 2019 (bijna 20!) wordt een SPF record steeds en steeds belangrijker. Voorheen kwam je nog weg als je geen SPF record had, nu is het vereist. In zoverre dat nu ook Microsoft en Google zijn begonnen met het autoriseren via een IPv6 record, naast het oude IPv4. Dit allen richting een toekomst met (hopelijk) minder spam.

Webstijl volgt deze ontwikkelingen op de voet en heeft, als uw domeinnaam en DNS in ons beheer is, uw DNS reeds uitgerust met een standaard SPF record welke is voorbereid op IPv4 en Ipv6. Dit is met name ook belangrijk voor onze klant, om gegenereerde leads via uw e-mail postvak te ontvangen. Twijfelt u of dit werkt of heeft u vragen? Trek gerust aan de bel en neem contact met ons op.

Voor de technici een voorbeeld van een standaard SPF record:
v=spf1 mx a ip6:2001:9a8:0:84:87:233:132:18 ip4:87.233.132.18 ~all

facebook share
Left Menu Icon