Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Deel dit bericht

facebook share

Branding: offline vs. online

Branding: offline vs. online

Funfact: de term ‘branding’ komt van het Oud-Noorse woord ‘brandr’. Dit betekent ‘brandmerken’, een middel gebruikt door veehouders om hun dieren van elkaar te onderscheiden. Net zoals dat jij je met jouw bedrijf wilt onderscheiden van de rest! Maar hoe? Branding is een techniek die al lang meedraait in de marketingwereld. Het is het bouwen aan een merk, de manier waarop klanten jouw merk beleven. Sinds de komst van het internetmarketing is er een onderscheid tussen offline en online branding. Wat de verschillen en mogelijkheden zijn lees je hieronder.

 

Herkenning en merkbeleving door offline branding

Bij offline branding kan je denken aan een gedrukte brochure, werkkleding met logo, een visitekaartje, merchandise en natuurlijk de oranje kleur van Webstijl! Deze producten of aspecten zorgen voor naamsbekendheid en merkbeleving bij de klant. Zij gaan jouw merk herkennen naarmate ze vaker het logo of andere visuele uitingen langs zien komen. Zij beleven jouw merk door producten vast te kunnen houden of langs te kunnen komen in jouw winkel of kantoor. Deze naamsbekendheid en merkbeleving hebben een positieve invloed dop de overwegingsintentie van de klant. Jouw merk komt steeds vaker en eerder in hen op als zij aan een product of dienst denken dat jij aanbiedt.

 

Online branding: targeting en interactiviteit

Online branding leent zich ook goed voor het creëren van naamsbekendheid. Het voordeel hierbij is, in tegenstelling tot offline branding, dat je je doelgroep zorgvuldig uit kunt kiezen. Je kunt hen makkelijk targeten. Zo kun je klanten die al eerder in aanmerking zijn gekomen met jouw merk, door bijvoorbeeld de website te bezoeken, met een remarketing campagne nog een keer herinneren aan jouw merk. Dit kan op een interactieve wijze: de klant kan op de getoonde advertentie klikken en daar getriggerd worden om bijvoorbeeld contact op te nemen. Offline is dit een stuk lastiger. Als je op een poster een link naar de website bij zet bijvoorbeeld, moet de klant deze overnemen op zij device. Ook moet hij maar net in de gelegenheid zijn om dit te doen. Online is de klant slechts één klik verwijderd van hetgeen dat de advertentie belooft.

 

Kiezen? Nee.

Het mooie is dat je niet hoeft te kiezen tussen offline of online marketing. De twee vullen elkaar aan. Het is niet voor niets dat veel webshops tegenwoordig een fysieke winkel starten en dat reclamebureaus zich in de online wereld begeven. Het belangrijkste hierbij is consistentie. Jouw huisstijl, tone of voice en uitingen moeten offline en online een duidelijke samenhang hebben. Het hele idee is dat klanten je merk gaan herkennen. Wanneer offline en online (te veel) van elkaar verschillen, ontstaat er verwarring en dan schiet de branding zijn doel voorbij. Zorg daarom altijd voor een goed marketingplan waarin je uitstippelt hoe jij jouw branding in beide werelden neer gaat zetten.

facebook share
Left Menu Icon