Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Lead magnets; Verzamel emailadressen op je website!

Lead magnets; Verzamel emailadressen op je website!
“Waarom vraagt iedereen om m’n naam en e-mailadres op het moment dat ik op een website kom en iets wil downloaden?”  Een klant van ons kreeg deze vraag van 1 van zijn klanten, toen hij de showroom binnen kwam lopen met de brochure in zijn hand. Onze klant was uiteraard blij dat zijn klant de brochure op de website had gevonden en zelfs de moeite had genomen dit document in geprinte versie mee naar de showroom te nemen in aanloop naar het gesprek op locatie. In dit artikel gaan we je uitleggen waarom het zo belangrijk is om een emaillijst op te bouwen door middel van ‘lead magnets’. Lead magnets? Huh? Geen paniek. gaan we allemaal uitleggen. 

 

Het verzamelen van namen en e-mailadressen (leads) op je website gaat een stuk makkelijker met behulp van een ‘lead magnet’.

In dit artikel gaan we je kennis laten maken met verschillende voorbeelden van lead magnets op een website en gaan we het volle potentieel van jouw lead genererende website maximaal benutten.

Maar hoe kun je nu e-mailadressen verzamelen,zonder dat je, je bezoekers de mogelijkheid geeft om zich in te schrijven?

Gelukkig biedt ook jouw website genoeg mogelijkheden om die email lijst te laten groeien, maar maak je hier nu nog geen gebruik van.

Het opzetten van een goede lead magnet, toepassen van de juiste call to actions en nieuwe e-mailadressen verzamelen is een essentieel onderdeel om meer leads te genereren voor jouw bedrijf.

 

Wat is een lead magnet?

Het beste kun je een lead magnet vergelijken met een sticker die over je website heen komt te liggen en langzaam in beeld schuift.

Doordat een lead magnet je website in komt schuiven valt deze op en zal de bezoeker zich aangetrokken voelen om te lezen wat hier nu precies wordt aangeboden.

 

Hoe begin je met het verzamelen van e-mailadressen? Met een lead magnet natuurlijk!

Zie het als een transactie, waarbij geen geld wordt overgemaakt. Tenminste, nog niet!

Jouw download waarmee je de e-mails wilt gaan verzamelen moet aantrekkelijk zijn voor je bezoekers. Voor het invullen van hun naam en e-mailadres, moeten ze iets onweerstaanbaars terug krijgen, wat ook nog eens moet zijn toegespitst op de interesses van je bezoekers.

Als je geen idee hebt wat voor soort lead magnet je moet gaan maken voor je bezoekers, dan hebben we hieronder wat ideeën voor je verzameld.

 

Stuur mij meer tips!

 

 

Welke soorten lead magnets zijn er allemaal?

Biedt nieuwe, exclusieve aanbiedingen aan
Ongeacht hoe je specifiek jouw niche ook is, of ongeacht wat voor product je ook verkoopt. Er zullen verschillende soorten bezoekers naar je website toe komen.

  • Een simpele pop-up die in beeld komt terwijl je op de website zit, kan al leiden tot leadgeneratie. Zolang het aanbod interessant genoeg is voor de bezoeker, zul je zien dat hij of zij bereidt is om met een laagdrempelige insteek (naam & emailadres inleveren) een waardevol document ervoor terug geeft.Nadat iemand zijn of haar naam en emailadres heeft ingevuld stuur je het document per mail toe naar je nieuwe lead. Het mooie is dat je nu in het vervolg deze nieuwe lead meerdere emails kunt toesturen over het onderwerp waar hij of zij net een document over heeft gedownload.Op die manier volg je de informatie die hij of zij ontvangt op met nog meer waardevolle informatie en gaat deze lead jou echt zien als een autoriteit en waardevolle informatiebron.

    Voorbeeld:

    lead magnet

  • Laat mensen zich inschrijven via je blog
    Elke succesvolle website voegt consistent nieuwe waardevolle artikelen toe via z’n blog omgeving. Of je nu over een actueel onderwerp schrijft, een gids schrijft hoe iets uit te voeren of algemeen nieuws toevoegt aan je website, een blog is zeg maar de aorta van je website.Jouw blog zorgt ervoor dat je rankings in Google stijgen en er meer bezoekers naar je website blijven komen.Een goed geoptimaliseerde website dus, die klanten oplevert.Bezoekers komen om verschillende redenen naar jouw website. De 1 is geïnteresseerd in de kosten van je product of dienst. De ander is op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp.Wanneer jouw blog meerdere categorieën bevat die allemaal een tag mee hebben gekregen, dan kun je hele specifiek e-mails opstellen naar de bezoekers die een document op je website hebben gedownload.Hoe specifieker je de boodschap kunt afstemmen op de behoefte van je bezoekers, hoe makkelijker het wordt om deze bezoekers te bedienen.

    lead magnet op de website van webstijl

  • Gebruik pop-ups
    “Die zijn toch bloed irritant?” Sommige wel ja, maar gelukkig zijn er ook subtiele varianten van pop-ups beschikbaar.Pop-ups wil je vooral op het juiste moment naar voren laten komen. Soms komen ze al in beeld na een paar seconden!“Ja uhh.. HALLO!! Mag ik eerst even kijken wat je bedrijf überhaupt doet, voordat je, je product door m’n neus probeert te boren?”“Mag ik heel even verwerken wat ik op je website kan vinden?”

    Doordat deze pop-ups vaak het hele beeld overnemen, wekken ze geen positieve emoties op bij je bezoeker. Grote kans dat de bezoekers je website weg klikken en nooit meer terugkomen. Thanks to the pop-up!MAAR 3 zinnen geleden vertelden we je dat er prima alternatieven zijn en meer subtiele varianten. Komen ze.
  • ‘Exit-intent pop-up’Deze pop-up verschijnt in beeld wanneer de bezoeker de website dreigt te verlaten. Hiermee geef je de bezoeker nog een laatste kans om zijn of haar gegevens achter te laten op de website. Voeg altijd een button toe, zodat bezoekers zich snel nog even kunnen inschrijven, voordat ze iets anders gaan doen.Voorbeeld ‘exit intent pop-up’:exit intent pop-up op een website

    Hou het dus simpel en snel voor je bezoekers.

  • Biedt een gratis test of onderzoek aan
    Bezoekers hebben specifieke vragen als ze naar jouw website komen. Deze bezoekers uitnodigen om vrijblijvend antwoorden te geven op hun vragen is een goede manier om deze brandende vragen om te zetten in concrete antwoorden.Een klein formulier in beeld laten bewegen met daarin de mogelijkheid om bezoekers vragen te laten stellen werkt vaak erg effectief + je leest over vragen waar je van tevoren misschien niet direct bij had stilgestaan.Voorbeeld: Als je een financiële website hebt, dan zou je bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen aan de bezoeker: “Wat is de huidige marktwaarde van jouw woning? Vul je gegevens in en doe de test!”Op deze manier verzamel je e-mailadressen en contactgegevens die je op een waardevolle manier kunt opvolgen.Conclusie

    Geef je bezoekers het gevoel dat ze bij jou moeten zijn voor waardevolle informatie. Biedt waardevolle documenten aan waar je de bezoeker zijn verwachtingen mee kunt overtreffen. Stel jezelf altijd de vraag: “Zou ik dit zelf vervelend vinden op een website?” Als het antwoord nee is, ga dan gerust eens testen met meerdere lead magnets op je website. Je bouwt een email lijst op die je kunt blijven benaderen met meerdere waardevolle documenten.Zo werk je aan een band met je potentiële klanten. Een band die veel waard is, dus verknal het niet en ontvang ze met open armen!

 

Vond je dit een waardevol artikel? Wil je meer van dit soort waardevolle artikelen ontvangen, zonder dat je een overload aan spam ontvangt in je mailbox?

Sluit je dan aan bij 2200 andere online geïnteresseerden en ontvang het laatste nieuws vers van de pers!

Stuur mij meer tips!

 

 

 

facebook share

Lees verder op Forwardmarketing.nl

Webstijl is nu Forward Marketing

Meer lezen over SEO, SEA, Social Media, conversie, leads en webdesign?

Bekijk forwardmarketing.nl

Left Menu Icon