10 tips om uw website te optimaliseren!
1. Ga uit van de wensen van de klant
Natuurlijk is het belangrijk dat uw diensten en producten op de website staan. Toch is het belangrijk dat je in eerste instantie zorgt dat de klant vindt wat hij zoekt. Mensen die iets zoeken via Google hebben verschillende zoekintenties. Sommige zijn op zoek naar informatie, anderen willen iets kopen en andere bezoekers willen weer producten met elkaar vergelijken.
Zodra je zo goed mogelijk inspeelt op de intenties van de klant, zal de klant langer rondkijken op je website. Verplaats je in de bezoeker en bedenk waar hij naar opzoek kan zijn. Zorg dat deze vragen zo goed mogelijk beantwoord worden op de website.
2. Maak je teksten leesbaar. Gebruik bullet-points en koppen.
Zodra je website goed functioneert op je mobiel, kan de klant op zijn smartphone je website zien. Heb je geen website die ‘responsive is op je mobiel? (dat wil zeggen dat je website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van je mobiel). Dan zal de gehele webpagina in beeld komen.
Voor de klant is dit niet overzichtelijk.
De klant zal hierdoor veel meer moeite moeten doen om door je website te navigeren, waarna de kans groot is dat de bezoeker je website verlaat. Er is de afgelopen jaren een explosieve stijging te zien in het aantal websitebezoekers die gebruik maken van een mobiel apparaat.
De verwachting is dat het gebruik van mobiele apparaten alleen maar zal toenemen de komende jaren. Het is belangrijk om mee te bewegen in deze trend zodat je ook deze bezoekers goed van dienst kunt zijn.
3. Maak je website makkelijk te gebruiken via mobiel
Zodra je website geschikt is voor mobiele apparaten, kan de klant op zijn smartphone je overzichtelijke website zien. Heb je geen mobiele website, dan zal de gehele pagina in beeld komen. Voor de klant is dit niet overzichtelijk. Daarnaast zal de klant meer moeite moeten doen om aan je gegevens te komen.
Er is een duidelijk stijging te zien in het aantal bezoekers op websites die gebruik maken van een mobiel apparaat. De verwachting is dat het gebruik van mobiele apparaten alleen maar zal toenemen de komende jaren. Het is belangrijk om mee te bewegen in deze trend zodat je ook deze bezoekers goed van dienst kunt zijn.
4. Maak duidelijk wat je doet
Als je naar je website kijkt, maakt deze dan gelijk duidelijk wat je voor de klant kunt betekenen? Zorg ervoor dat de klant gelijk kan zien dat hij bij jou aan het juiste adres is. Dit kan door heel concreet je concept/product of dienst te omschrijven. Ook het vermelden van je USP’s (Unique Selling Points) kan hier goed bij helpen. Zo ziet de bezoeker direct wat je sterke punten zijn.
5. Plaats je contactgegevens
Het doel van je website is leadgeneratie. Als je contactgegevens niet makkelijk vindbaar zijn op je site, zal de klant veel meer moeite moeten doen om contact met je te kunnen opnemen. Dit kan voor een bezoeker een te hoge drempel zijn en zal afhaken en je website verlaten. Zorg daarom dat je contact gegevens goed vindbaar zijn. Contact gegevens staan vaak op:
- een aparte contact pagina
- onderaan een pagina
- in een side-balk
Dit zijn de plaatsen waar de meeste bezoekers op zoek gaan naar contact gegevens.
6. Meld je website aan bij ‘Google Mijn Bedrijf’
Om je website op lokaal en regionaal niveau te presenteren heb je als bedrijf de mogelijkheid om je bedrijf aan te melden bij ‘Google Mijn Bedrijf‘.
7. Plaats recensies
Creëer betrouwbaarheid én herkenbaarheid door recensies te plaatsen op je website. Zo kan de klant zien hoe je met jouw huidige klanten omgaat. Als je al tevreden klanten hebt, dan is het een goed idee om deze op je site te vermelden (eventueel met hun toestemming).
Dit zorgt dat andere bedrijven meer vertrouwen bij jouw organisatie krijgen.
8. Leg de nadruk op belangrijke diensten/producten
Zorg dat jouw belangrijkste producten de ruimte krijgen die ze verdienen. Op die manier legt je de nadruk op de producten die jij in de spotlights wilt zetten.
9. Vermeld je openingstijden
Als je een fysieke winkel heeft, zorg er dan voor dat de openingstijden duidelijk zichtbaar zijn. Hiermee voorkom je dat de klant voor een dichte deur staat en dus een teleurstelling bij een klant of lead. Het is klantvriendelijk als je dit duidelijk vermeld. Tegenwoordig verwacht men dat dit aanwezig is op een website.
10. Volg leads snel op
Het is belangrijk dat de inkomende leads snel worden opgevolgd. Beantwoord aanvragen dus zo snel en compleet mogelijk. Het geeft aan dat de lead welkom is, dit zal de lead een goed gevoel geven.
Wanneer er lange tijd overheen gaat, zal de lead inmiddels al een concurrent gevonden hebben. Een gemiste kans.
Ben je benieuwd wat je nog meer kan doen om meer uit jouw website te halen?
Download dan gratis onze 30 tips die ervoor zorgen dat je meer klanten krijgt uit jouw website. Of neem direct contact met ons op en wij bespreken graag hoe wij je kunnen helpen om meer klanten uit jouw website te halen.