Wat is SEO?

Hoger in de zoekmachine met de
lead generatie aanpak van Webstijl!

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie.

SEO is het optimaliseren van webpagina’s met als doel deze pagina’s zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine, met 95% van de Nederlanders als gebruiker. Gebruikers van Google typen meestal enkele zoekwoorden in, waar uw website vervolgens het beste antwoord op moet geven.

In dit artikel leggen we u uit: Hoe SEO werkt. Hoe SEO u helpt groeien en wat de meerwaarde is van SEO.

 

 



leads-grijs

Wat is SEO? Hoe kan SEO uw organisatie helpen groeien?

Wat is SEO? SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Om nog makkelijker te verwoorden wat SEO inhoudt, kunnen we het ook als volgt omschrijven; hoe goed uw klanten uw website kunnen vinden via de onbetaalde zoekresultaten in de zoekmachines op het internet.

In deze korte video hieronder wordt uitgelegd wat SEO inhoudt:

 

SEO zijn alle content en design wijzigingen die we aanbrengen op webpagina’s om bepaalde zoekwoorden hoger in de zoekmachine te laten terugkomen. Het gaat hierbij om het verwerven van de onbetaalde posities in Google.

Het zijn dus alle zoekresultaten behalve de betaalde advertenties in Google. Deze betaalde advertenties kunt u vaak zien boven de onbetaalde zoekresultaten in Google. *Zie foto hieronder

SEO en SEA posities in Google
SEO en SEA posities in Google

 

Wanneer uw doelgroep uw bedrijf en producten of services gemakkelijk in de zoekmachine kunnen vinden, dan zal dit leiden tot meer websitebezoekers. Wanneer de bezoeker vindt waar hij of zij naar op zoek is, dan leidt dit ook tot meer leads en aanvragen op uw website.

Belangrijk is dat uw website zo goed mogelijk aansluit op de zoek intenties van de bezoekers. Soms zijn mensen alleen op zoek naar informatie. In dat geval zult u het beste antwoord moeten geven op deze informatiebehoefte.

Soms wil een bezoeker ook echt iets kopen online en dan is het zaak dat de bezoeker de juiste productinformatie te zien krijgen op de website om een weloverwogen besluit te nemen.

Google wil maar 1 ding en dat is het beste antwoord op de zoekvraag van de bezoeker voorschotelen in de zoekresultaten.

Bent u benieuwd waar uw kansen liggen en hoe u meer leads kunt krijgen? Neem contact op met een SEO specialist.

 

Kansen Onderzoek Aanvragen

Hoe werkt SEO? Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines zijn antwoord machines. Wat ze doen is dat miljarden stukken content scannen, om jou als bezoeker het beste antwoord te geven. Honderden, misschien zelfs duizenden factoren bepalen de kwaliteit van het beste antwoord op jouw zoekvraag in Google.

Zoekmachines voeren dit proces uit op gigantische schaal. Zoekmachines scannen ook verschillende type pagina’s / documenten:

  • PDF’s
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Webpagina’s

Dit scannen en beoordelen van deze documenten wordt ook wel ‘crawlen’ en ‘indexeren’ genoemd.

Nadat een document is gecrawld en geïndexeerd, zal de pagina gaan ‘ranken’.

We schreven al eerder over dit proces. Meer hierover vind je op de pagina over crawlen, indexeren & ranken.

 

On Page SEO & Off page SEO

Om een website goed te laten ranken in Google zal er goed gekeken moeten worden naar een perfecte combinatie tussen on page SEO & off page SEO factoren.

 

Waarom is SEO belangrijk?

Waarom SEO nog steeds belangrijk is, is omdat:

  • Het de online zichtbaarheid van je website vergroot
  • Je meer potentiële klanten bereikt
  • Hoe meer je, je teksten afstemt op de behoefte van de bezoeker, des te meer waardevolle bezoekers er op je website komen.

Wij analyseren uw online concurrenten, de kansen binnen uw markt en gaan inspelen op deze kansen om u een uitstekende positionering in Google te geven.

Met een doeltreffende strategie en effectieve marketing zullen wij uw doelgroep bereiken en zorgen voor meer klanten, omzet dus.

Dit wordt gedaan door een uitgebreid onderzoek te doen naar uw omgeving en de kansen daarin.

 

Moet ik een SEO specialist, consultant of bureau inhuren?

Dat hangt volledig af van de complexiteit van je website. De basis beginselen zijn misschien goed zelf op te pakken, maar als je minder technisch bent aangelegd vind je het misschien wel prettig als er een SEO specialist met je meekijkt. Beide opties zijn natuurlijk prima!

Als je ervoor kiest om SEO diensten af te gaan nemen bij een bureau, dan zul je tijdens je zoektocht erachter komen dat ieder online bureau vaak wel SEO diensten uitvoert. De kwaliteit van die diensten, die zal echter per bureau verschillen.

Het is dus belangrijk dat je goed nagaat: Hoe je de juiste keuze maakt voor een SEO bedrijf. Dit gaat je veel tijd en geld schelen. Het toepassen van de verkeerde SEO technieken zal je website niet goed doen. Sterker nog je website kan er ook op achteruit gaan.

 

‘White hat SEO’ & ‘Black hat SEO’. Wat houdt dat in?

Wat is ‘white hat SEO’?

White hat SEO zijn de technieken en strategieën die je toepast op een website waar de zoekmachine als het ware vrolijk van wordt. Je voegt waarde toe voor je websitebezoekers.

Wat is ‘Black hat SEO’?

Black hat SEO zijn de technieken en strategieën die je toepast en als uitgangspunt hebben om de zoekmachines te misleiden en te spammen. Het toepassen van deze technieken kan werken, MAAR zodra de zoekmachine door krijgt dat je deze technieken toepast, zul je keihard worden afgestraft door de zoekmachine en krijg je een ‘penalty’, met als mogelijk gevolg dat je uit de rankings van de zoekmachine wordt gehaald.

 

Google’s startersgids voor zoekmachineoptimalisatie

De basisprincipes van Google’s startersgids voor zoekmachineoptimalisatie:

  • Schrijf pagina’s voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines
  • Vermijd schimmige trucjes om je rankings in de zoekmachines te verbeteren. Vraag jezelf altijd af, of je met de wijzigingen die je doorvoert ook de eindgebruiker hebt geholpen. “Als zoekmachines niet zouden bestaan, zou deze pagina dan van grote waarde zijn voor de bezoeker?”
  • Wat maakt jouw website uniek, waardevol en hoe houd je, je bezoekers betrokken bij je website?

 

Bing’s startersgids voor zoekmachineoptimalisatie

De basisprincipes van Bing’s startersgids voor zoekmachineoptimalisatie

  • Creëer unieke, inhoudelijke, waardevolle content voor je bezoekers
  • Houd je paginatitels relevant
  • Links op andere websites naar jouw website toe zijn van grote waarde, mits relevant en niet ‘spammy’
  • Als men jouw content deelt op social media, dan is dat ook een belangrijke indicator voor succes
  • Zorg dat je website snel laadt
  • Gebruik alt attributen om je afbeeldingen op de website te optimaliseren

 

Google Mijn Bedrijf Startersgids voor optimalisatie

Als jouw bedrijf bedrijf op lokaal niveau opereert en je het liefst klanten uit de directe omgeving wilt hebben, dan is het belangrijk dat je bedrijf goed geoptimaliseerd is binnen het programma: ‘Google Mijn Bedrijf’.

Basis principes van een goed geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf omgeving:

  • Jouw bedrijf moet een fysiek adres hebben. Ook als dit je thuisadres betreft en daarnaast moet je, je klanten face-to-face kunnen bedienen op jouw bedrijfslocatie (winkels etc.), of op locatie bij de klant (timmerman, loodgieter etc.)
  • Naam, adres, telefoonnummer, website adres, categorie waarbinnen je bedrijf valt, openingstijden en andere elementen dienen te zijn ingevuld en geoptimaliseerd binnen Google Mijn Bedrijf.

 

Achterhaal de intentie van de bezoeker en vervul zijn wensen op je website

Als jij als bedrijf de intentie van je website bezoeker weet te achterhalen, dan ben je een heel end op weg, in de goede richting. Wanneer iemand in de zoekmachines iets invult, dan heeft hij of zij een bepaalde uitkomst in zijn gedachten:

  • Antwoord op zijn vraag
  • Oplossing voor zijn probleem
  • Product die zijn probleem oplost
  • enzovoorts en zo verder..

Die gewenste uitkomst van de bovenstaande punten, is de intentie van de bezoeker.

Als iemand binnen Google als zoekwoord invult: ‘banken vergelijken’

  • Wil hij of zij dan een 3-zits met een 2-zits vergelijken
  • Of wil hij of zij een keuze maken tussen de Rabobank & ABN Amro?

Onze SEO specialisten moeten dan voor jou als bedrijf of als klant achterhalen wat voor zoekresultaten deze bezoeker wil zien en in welk formaat, zodat hij of zij het beste antwoord krijgt op zijn vraag.

Verschillende soorten zoekintenties:

  • Informatieve zoekopdrachten: Men is op zoek naar informatie. Voorbeeld: ‘Hoe bouw ik een tuinhuis?’
  • Navigerende / vergelijkende zoekopdrachten. Voorbeeld: ‘Samsung vs. Iphone’
  • Commerciële zoekopdrachten: Men wil echt iets kopen / aanschaffen. Voorbeeld: ’tuinset kopen’

Voor elke zoekterm kun je alvast vooronderzoek doen, door te kijken naar de zoekresultaten in Google:

  • Welke websites staan momenteel op nr. 1,2 & 3 in Google voor zoekterm x?
  • Wat voor soort pagina’s krijg ik te zien als ik klik op de nr. 1,2 & 3 positie?

Als ik bijvoorbeeld heel veel foto’s zie in de zoekresultaten, dan heeft de bezoeker de behoefte om afbeeldingen te zien en zal ik deze dus ook moeten optimaliseren op mijn website, zodat ook deze afbeeldingen goed zichtbaar worden in Google.

Door goede, inhoudelijke content te schrijven op je website, bouw je vertrouwen en autoriteit op binnen je sector. Bezoekers gaan jouw website zien als ’the place to be’ en zullen dus ook bij je terugkomen als jouw website goed inspeelt op hun behoefte.

 

Doelstellingen: Wat zijn je doelstellingen voor SEO?

Voordat we beginnen met alles wat we hiervoor hebben gelezen, is het belangrijk om doelstellingen vooraf te bepalen. Wat wil je bereiken?

  • “Ik wil x meer bezoekers aan het einde van het 3e kwartaal”
  • “Op de belangrijkste zoekwoorden wil ik positie x na x jaar”

Elke website is anders. Elke website heeft andere doelstellingen.

Welke factoren bepalen het succes van de werkzaamheden? Een aantal van deze factoren die het succes bepalen kunnen zijn:

  • Het aantal downloads van een bepaald bestand op jouw website
  • Het aantal mensen dat zich inschrijft voor je nieuwsbrief
  • Het aantal verkopen op je website
  • Het aantal telefoontjes die afkomstig zijn vanaf de website

 

Belangrijk is dat je, je als ondernemer niet blind staart op het genereren van alleen maar meer bezoekers. Bezoekers zijn pas van waarde, als deze bezoekers ook de acties ondernemen op je website die je voor ogen hebt.

Heb je liever:

  • 5000 bezoekers waarvan er 6 klant worden?of
  • 1000 bezoekers waarvan er 100 klant worden?

 

Stel dus eerst je doelen op die je voor ogen hebt met je bedrijf en kijk daarna hoe het inzetten van SEO werkzaamheden deze doelstellingen gaat behalen.

 

Samenvattend: Benut het potentieel en haal meer leads en klanten uit je website!

Goed toegepaste On Page SEO & Off page SEO zorgt voor meer bezoekers op je website waarmee je pagina’s hogere posities krijgen in de zoekmachines. Nu de bezoeker op je website zijn wil je natuurlijk ook dat zij een gewenste actie uitvoeren.

Dit kan variëren van een formulier invullen tot een daadwerkelijke aankoop online.

Webstijl helpt je hier graag bij om dit te realiseren. Wij zijn gespecialiseerd in het werven van nieuwe klanten via online kanalen. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen betekenen?

Lees dan hieronder gerust verder over ons concept.

 

Het Webstijl concept

  • seo-oranje

Webstijl concept in 45 seconden

Meer online aanvragen =
meer bezoekers + meer conversie + actieve campagne

Genereer traffic

Meer bezoekers

2035 websites
20478+ leads gegenereerd
11 jaar | 23 medewerkers
6800 Google posities

Bezoekers worden klanten

Meer conversie

Continue marketing

Actieve campagne

Meer leads met Full Service Flex

Alle componenten voor meer leads zitten standaard in ons Full Service Flex concept, maar als de omstandigheden daarom vragen zijn ze ook los af te nemen. Wij helpen uw bedrijf groeien Wij bezorgen u meer website-aanvragen met ons online-marketing totaalconcept!

Uw groeikansen analyseren Over FSFL

Wat is uw uitdaging?

Wissel eens van gedachten met onze online marketeers.

Vraag een gratis brainstorm van 10 minuten aan:


U stelt vragen Wij bedenken mogelijkheden Zonder verplichtingen

  • We nemen contact op, om de brainstorm te plannen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Zonder verplichtingen, gratis
Left Menu Icon