Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Webshop openen

Wilt u een webshop beginnen?

U heeft het waarschijnlijk helemaal bedacht ‘een eigen webshop openen’, een webshop om uw producten uit uw winkel nu ook online aan te bieden, om het aantal klanten te vergroten. Of misschien bent u van plan om helemaal vanaf het begin te beginnen.

webshop beginnen

Een webshop openen kan een slimme keuze zijn om een extra zakcentje te verdienen of om volledig over te stappen naar een online inkomen. De consument heeft tegenwoordig de mogelijkheid om overal op internet te gaan door middel van smartphones en tablets.

Hierdoor shoppen consumenten steeds meer online en het aantal internetverkopen blijft stijgen. Kansen genoeg dus.

 

Waar moet ik aan denken als ik een webshop wil beginnen?

  1. Allereerst schrijft u zich in bij de KvK
  2. Kijk goed naar de juridicsche regels waar u zich aan moet houden
  3. In welk opzicht onderscheid uw product of dienst zich van anderen?
  4. Wie is uw doelgroep?
  5. Hoe komt u aan de producten die u wilt gaan verkopen en heeft u een fysieke plek nodig om deze producten op te slaan?
  6. Heeft u apparatuur om alle orders en facturen te verwerken?
  7. Welke verzenddienst gaat u gebruiken voor het versturen van uw producten?

webshop starten

Om een webshop te openen is het belangrijk dat u een plan opstelt.

  • Wat wilt u gaan verkopen?
  • Wilt u een diep assortiment bieden via internet waarin u de specialist bent?
  • Of bent u van plan om een breed assortiment aan te bieden met verschillende producten?

Wat u keuze ook mag zijn zorg ervoor dat u uniek bent. Zorg ervoor dat u de paarse koe bent tussen alle zwart witte koeien en steek er uit. Waarom moet de bezoeker bij u kopen en niet bij uw concurrent? Wat heeft u te bieden? Wat maakt uw webshop nou zo speciaal?

Zorg ervoor dat deze punten duidelijk zijn en dat u uw doelgroep op de juiste manier aanspreekt.

Heeft u al een fysieke winkel? Plaats dan eerst alleen de best verkopende producten in de webshop.

 

Een bezoeker moet makkelijk door uw webshop heen kunnen ‘bladeren’

De uitstraling van uw webshop is van cruciaal belang. Dit geeft de eerste indruk van uw webshop weer. Wanneer u een webshop opent is het dan ook belangrijk om het uiterlijk van uw webshop aan te sluiten bij de uitstraling die u wilt uitstralen en de wensen en behoefte van de klant.

De webshop dient er professioneel uit te zien en de bezoekers moeten gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Als dit te lang duurt, haken ze af. Zorg dus dat de webshop duidelijk en overzichtelijk is.

webshop starten

Plaats bij ieder product een nieuwe productomschrijving. Zorg dat ieder product een unieke tekst heeft. Hierdoor zal de vindbaarheid in de zoekmachine toenemen. Plaats tevens duidelijke afbeeldingen van de producten die je wilt verkopen.

De consument kan het alleen vanaf het beeldscherm bekijken en moet er dus van overtuigd zijn dat ze per se dat product moeten hebben. Kom je erachter dat verschillende producten erg goed verkocht worden of weet je dat er enorme vraag naar is?

Zorg dan dat deze producten extra onder de aandacht komen. Dit kan bijvoorbeeld door het product af te prijzen, er de teksten ‘nieuw’ of ‘populair’ op te plakken, of het product in een balk of slideshow te plaatsen.

Zorg er tevens voor dat de drempel laag ligt als het gaat om het betalen in de webshop. Meerdere betaalopties biedt meerdere klanten de mogelijkheid om te kunnen betalen. Denk hierbij aan de opties:

Hoe krijg ik klanten als ik een webshop wil starten?

Om klanten te krijgen wanneer u een webshop opent is het van belang dat de webshop meer naamsbekendheid krijgt. Echter de promotie van een webshop is niet zomaar iets.

Wanneer u een webshop opent kan de webshop een top uitstraling hebben vol met leuke producten, maar de producten verkopen zichzelf niet. De consument moet weten waar het product te koop is, moet het kunnen zien en moet het willen hebben.

Om de consument te informeren over uw nieuwe webshop is het belangrijk dat u ze bereikt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van:

Mijn webshop staat online, en nu?

Wanneer uw webshop online staat en voldoet aan de uitstraling die u wilt, is het natuurlijk het belangrijkste dat u klanten blijft krijgen en behouden. Zorg dan ook dat uw klantcontact optimaal is, voer nazorg uit om te zorgen dat de klant de volgende keer weer bij u koopt.

Tevens is het een goede optie om uw vindbaarheid op het internet te blijven optimaliseren. Hoe beter u gevonden wordt, hoe meer klanten u krijgt.

 

Bekijk het concept Contact

facebook share
Left Menu Icon