Kennisblog

Deel dit bericht

facebook share

Wat kost Google Ads (voorheen: Google AdWords)?

Wat kost Google Ads (voorheen: Google AdWords)?

“We betalen wel voor advertenties, maar hebben geen idee hoe ze presteren”.

“Ik heb eigenlijk nog nooit naar onze advertentie campagne gekeken”

“Als m’n management zegt waar betalen we voor, sta ik met mijn bek vol tanden”

Spoken deze uitspraken ook wel eens door jouw hoofd als we het hebben over de advertenties in Google?

Wij hebben deze uitspraken in de afgelopen jaren veelvuldig voorbij horen komen van bedrijven die wel een start maakte met adverteren, maar vervolgens door gebrek aan tijd en kennis niet actief optimalisaties hebben doorgevoerd, waardoor er nu geld wordt uitgegeven, maar waaraan precies weet niemand!

Na het lezen van dit artikel weet je meer over:

  • Waarom advertenties in Google waardevol kunnen zijn voor jouw bedrijf
  • Hoe je de advertenties in Google kunt gebruiken
  • Met welke kosten je rekening dient te houden om te adverteren via Google
  • Wat de eisen zijn om bovenaan te komen te staan met je advertenties in Google en je concurrentie het nakijken te geven

Waarom Google Ads waardevol zijn voor jouw bedrijf?

Voor een goede marketing campagne is investeren van belang. Maar hoeveel u investeert is geheel aan u zelf.

Zeker met Google Ads kunt u zelf bepalen wat u wilt uitgeven. Uiteraard wilt u zo min mogelijk uitgeven met een zo hoog mogelijk rendement.

Google Ads kan hier uitstekend voor ingezet worden, uw eigen bedragen en de mogelijkheid tot het aanpassen van de kosten.

Hoe kan ik Google Ads gebruiken?

Het is belangrijk dat u weet op welke zoekwoorden u zichtbaar wilt zijn. Wat zijn woorden die uw bedrijf weergeven of wat zijn de producten die u wilt verkopen?

Op basis van deze zoekwoorden kunt u via Google (of online marketing bureau) een schatting krijgen van het verkeer op dit zoekwoord en wat de kosten voor dit zoekwoord zullen zijn.

Door middel van deze informatie kunt u een beslissing nemen over de zoekwoorden en hoe u het maximale kunt halen uit uw beschikbare budget.

Wat kosten Google Ads?

Wat advertenties precies kosten binnen Google kunnen wij niet zeggen. Dat is niet het antwoord wat u zocht, maar het is wel de realiteit. Er is geen eenduidig antwoord.

Dat is namelijk afhankelijk van een aantal factoren:

  • Beschikbare budget
  • Aantal concurrenten binnen Google
  • Budget van de concurrenten
  • Biedstrategie
  • Duur van de campagne

Er is voor de kosten van Ads geen minimumbedrag dat u moet besteden of een tijdslimiet. U stelt zelf een gemiddeld dagbudget in en kiest hoe u uw geld besteedt.

Wanneer u in zee gaat met een Ads campagne heeft u de mogelijkheid om te betalen per klik. Dit betekent dat u boven aan in Google verschijnt en als de zoeker op uw advertentie klikt dat u dan betaalt. Dit wil dan ook zeggen dat elk bedrag (wat verschilt per zoekwoord) rechtstreeks wordt uitgegeven naar het werven van potentiële klanten.

Er worden dus pas kosten in rekening gebracht wanneer een zoeker dan ook daadwerkelijk op uw advertentie klikt.
Wat de kosten per klik zijn wordt weergegeven door Google of door een online marketing bureau waar u de AdWords campagne bij afsluit. Zo kunt u bijvoorbeeld een dagbudget instellen van €20 en een maximumbedrag van €0,20 per klik op uw advertentie.

Wat kost Google Ads wanneer ik mijn budget wil verhogen?

Wat kost Ads wanneer ik mijn budget wil aanpassen? Het aanpassen van uw budget kan wanneer u maar wilt. Heeft u bijvoorbeeld een product dat in de zomermaanden erg goed verkoopt?

Dan kunt u het budget verhogen om in te spelen op deze grote vraag. Is het product na de zomermaanden niet meer interessant? Dan kunt u uw budget weer verlagen.

Wat zijn de eisen om bovenaan te komen te staan met Google Ads?

Wat Adwords kost verschilt per zoekwoord zoals hierboven beschreven. Echter over het algemeen is het van toepassing dat wie bovenaan wil staan meer moet bieden. Wanneer u niet direct op een toppositie wilt staan kunt u lager bieden op een zoekwoord, waardoor de kosten per klik omlaag gaan.

Echter om de concurrentie te drukken en de kosten per klik op een zoekwoord zo minimaal mogelijk te maken maakt Ads gebruik van een kwaliteitsscore. Dit wil zeggen dat Google kijkt naar de meest relevante advertenties om weer te geven.

Een lage kwaliteitsscore wil dan ook zeggen dat de kosten per klik hoger zullen zijn. Met een hoge kwaliteitsscore zullen de kosten omlaag gaan, omdat Google weet dat het een relevante pagina is om zoekers naar toe te sturen.

Een relevante pagina wil zeggen dat het zoekwoord waaraan u de AdWords koppelt weergegeven wordt op de pagina waar de advertentie naar door linkt. Zorg dat er relevante content wordt weergegeven en dat het gene dat u wilt verkopen gemakkelijk vindbaar is.

 

Komen er nog extra kosten bij, bij mijn Google Ads campagne?

Het maken van een goede advertentie campagne in Google is uiteraard maatwerk.

Uw campagne wordt afgestemd op uw onderneming, uw website en uw businessmodel.

Hiervoor zullen opstart kosten in rekening worden gebracht, wanneer u dit laat uitbesteden. Echter hebt u dan wel een effectieve en efficiënte campagne die continu geoptimaliseerd wordt.

U betaalt eenmalig de opstart kosten om u optimaal te positioneren en hierna kunt u zelf uw budget kiezen voor het aantal klikken op uw advertentie.

Uiteraard zullen het aantal klikken toenemen, omdat er uitstekend is geanalyseerd wat voor u de beste kansen zijn in de markt.

Uiteraard kan Webstijl dit ook professioneel voor u uitvoeren. Zo bent u er van verzekerd dat uw AdWords campagne optimaal wordt gebruikt!

Vraag de brochure aan Contact

facebook share

Lees verder op Forwardmarketing.nl

Webstijl is nu Forward Marketing

Meer lezen over SEO, SEA, Social Media, conversie, leads en webdesign?

Bekijk forwardmarketing.nl

Left Menu Icon