‘Sensors’ vertelt je hoe je bedrijf in Google ervoor staat in verschillende regio’s!
We delen graag tips! En om je een klein beetje verder op weg te helpen in het SEO landschap delen we vandaag een tip waar menig MKB’er van zal smullen. We ontvangen deze tip via erkend SEO expert Aleyda Solis.
Als je eigenaar bent van een lokale of regionale winkel of bedrijf, dan ben je toch vaak nieuwsgierig hoe je website scoort in de zoekresultaten van jouw werkgebied. Misschien scoort je bedrijf ook wel aardig in andere regio’s.
Scoor je als bedrijf nog steeds goed ten opzichte van je concurrentie? Of word het hoog tijd dat je flink moet gaan investeren in SEO geschreven teksten? Allemaal logische vragen waar je graag een passend antwoord op wilt hebben. Geen paniek. Stoelriemen vast. Wij hebben het antwoord voor je klaarliggen.
We gaan het antwoord hieronder stap voor stap voor je beschrijven, zodat je straks precies weet hoe je ervoor staat in de lokale zoekresultaten!
Stappenplan om lokale vindbaarheid te achterhalen voor jouw regio/stad
Belangrijk om te vertellen is dat onderstaande handelingen in Google Chrome zijn verricht! Dit stappenplan werkt niet in elke browser hetzelfde.
- Ga naar de pagina die je wilt bekijken in de lokale zoekresultaten. Rechtermuisklik op een willekeurig punt op je webpagina. Vervolgens zie je zoiets als onderstaande afbeelding:
2. Klik op ‘inspecteren’ helemaal onderaan. Vervolgens krijg je onderstaand scherm te zien en klik je rechtsboven op de 3 puntjes onder elkaar zoals te zien is in de afbeelding. Beweeg je cursor vervolgens naar ‘more Tools’ en ga vervolgens naar ‘Sensors’.
3. Als je op ‘Sensors’ hebt geklikt scroll je naar beneden, daar waar je de ‘Latitude’ en ‘Longitude’ kunt invullen.
- Wat betekenen deze twee termen? Met deze twee termen geef je de geografische breedtegraad en lengtegraad aan van je bedrijf.
- Waar vind ik deze geografische informatie? Google Maps.
Vul je bedrijfsnaam in en je krijgt onderstaande foto te zien. Bovenin de adresbalk zie je twee verschillende getallen terug. In het groen zie je de latitude coördinaten en in het rood gemarkeerd vind je de longitude coördinaten.
4. Zodra je de coördinaten hebt ingevuld krijg je een overzicht te zien van alle resultaten die op dat moment het beste scoren in de regio die je hebt opgegeven door middel van de coördinaten (latitude, longitude).
Voor zowel ondernemers als voor SEO specialisten is dit een hele fijne ontwikkeling. Waarom? Normaliter konden we in het incognitovenster alleen maar een inschatting geven van de resultaten op lokaal niveau. Met deze functionaliteit kunnen we specifiek per regio aangeven welke resultaten worden weergegeven door Google.
Vervolgens kunnen we beoordelen hoe we door middel van optimalisaties nog een stap kunnen maken in de resultaten of misschien de voorsprong die we hebben verder kunnen uitbreiden.