Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Deel dit bericht

facebook share

“Voor ons werkt online marketing toch niet!”

“Voor ons werkt online marketing toch niet!”

“Ik heb een product dat online helemaal niet te verkopen is!”

We horen ‘m vaker voorbij komen. Een veel gehoorde uitspraak. Ondernemers zijn er in een eerste gesprek met ons heilig van overtuigd dat hun product online niet te verkopen is. Na een korte online analyse blijkt echter dat de concurrentie deze leegte met een brede glimlach invulling geeft online. Gemiste kans? Of valt er nog genoeg winst te behalen op lokaal niveau? Wie zegt namelijk dat je moet concurreren op landelijk niveau? Dat is in een hoop gevallen namelijk helemaal niet de intentie van ondernemers, om naar de andere kant van het land te rijden voor een klant en dan wordt het interessant!

In de directe omgeving van jouw bedrijf ligt vaak de meeste winst. Kansen dus. Stap in en rijdt een stukje mee langs verschillende soortgelijke cases.

 

Als het een breiclub lukt, waarom zou het bij jouw bedrijf dan niet lukken? 

Online komen we breiclubs tegen die online maandelijks meer dan 115.000 bezoekers!! trekken en producten aanbieden die online al meer dan 35.000x zijn gedownload. Als dat tot de mogelijkheden behoort, dan kan er heel veel en moet je met hele sterke argumenten komen, wil jouw product niet online te verkopen zijn.

succesvolle breiclub online

Een ander mooi voorbeeld van hoe het ook kan online is het verhaal van Mecklenfeld tuinen. Wat begon met een moestuin groeide uit  tot een tuinen imperium. Hij werd een autoriteit binnen zijn vakgebied. Het gevolg?

Een geautomatiseerde online marketingmachine die maandelijks meer dan 1000 nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen opleverde en meer dan 300 offertes die Mecklenfeld tot uitvoering mocht brengen.

 

“Online marketing is de toekomst”

 ➡ Bla, bla, bla..! 

 

Onzin! We zitten er middenin. Het online landschap ontwikkeld zich in rap tempo en het heeft ondernemers de mogelijkheid gegeven om hun producten zelfs over de landsgrenzen aan te bieden bij bezoekers. Eind jaren ’90 zette deze uitspraak zoden aan de dijk. Vandaag de dag zijn we niet ver verwijderd van de 3 miljard gebruikers die wereldwijd online zijn. 

 

Neem Contact Op

 

Wat doe je als je wc verstopt zit? 

“Goed zoeken!”. Nee even zonder dollen.

Vorig jaar gaven ondernemers in de jaarlijkse MKB Online Monitor aan dat het gebrek aan kennis de voornaamste reden is dat zij niet goed genoeg inspelen op de consumenten die steeds vaker hun aankopen via de online kanalen doen. 

Wat te doen als het aan kennis ontbreekt? Wat doe je als je wc verstopt is? Je neemt contact op met een expert. En ja, dat is even investeren, maar als het probleem daarna wordt opgelost ben je blij dat je die keuze gemaakt hebt.  Sterker nog. Hak je die knoop niet door, dan blijf je met het probleem zitten. De keuze is aan jou!

 

 “Ik bereik mijn doelgroep liever met traditionele marketing!” 

traditionele marketing

Dat mag. Geen enkel probleem zelfs. Bedenk wel dat je met de inzet van online marketing de doelgroep perfect kunt bereiken en specifiek kunt inzoomen op de interesses van je doelgroep plus het feit dat je gericht kunt targeten in de regio die jij als ondernemer voorrang geeft op lokaal en nationaal niveau.

Met behulp van online marketing weet je dus zeker dat je, je budget besteed aan de juiste doelgroep.

Om je een voorbeeld te geven. Stel dat je eigenaar bent van een winkel vol met wintersport artikelen in de regio Den Haag. Het hoogseizoen staat voor de deur en je wilt je winkel online extra onder de aandacht brengen bij de wintersportfanaten die aankomend weer op de lange latten staan in Sankt Anton. Het liefst bereik je alleen de mensen uit de Randstad, omdat dit qua afstand voor de doelgroep nog aan te rijden is.

Welke mogelijkheden zijn er om de doelgroep te bereiken?

  • Facebookcampagne, waarbij we de doelgroep selecteren op basis van persoonlijke interesses voor wintersport gerelateerde onderwerpen.
  • Google Ads: Door middel van gerichte productadvertenties kunnen we inspelen op de zoektermen die personen in Google intypen. Bijvoorbeeld: ‘skihelm kopen’

Dit zijn slechts een aantal van de specifieke mogelijkheden die er zijn online.

 

Verkeerde verwachtingen bij de klant 

exceeded expectations

Wat we heel erg vaak terugzien is dat bedrijven zich begeven op het gebied van online marketing, maar dat het resultaat niet aan de verwachtingen voldoet. Dat betekent dus een kostenpost die zich niet doet terugbetalen. Het is goed voor te stellen dat ondernemers dan gelijk afhaken, want waarom zou daar nog langer geld in gestopt moeten worden?

Verkeerde verwachtingen kunnen door allerlei redenen ontstaan. Wat we veel zien is dat er direct resultaat verwacht wordt, terwijl dat niet altijd direct behaald kan worden, omdat de techniek aan de achterkant van de website eerst nog goed gezet dient te worden, voordat Google jouw website überhaupt kan vinden.

In deze situatie is het cruciaal om de verkeerde verwachtingen te voorkomen. Dat is achteraf niet zo nuttig, dus begin van voor af aan opnieuw en stel een heel erg duidelijk doel samen met de online marketeer.

Als dit doel eenmaal vorm heeft gekregen, dan kan je daar veel effectiever naartoe werken. Hoe dat te doen? Dat leggen we je graag hieronder uit.



Blijf realistisch en stel een goed online marketing plan op

De eerste stap is dat je voor jezelf bepaalt wat je marketingdoelen zijn die je wilt bereiken over een bepaalde periode. Voel je niet beperkt tot slechts één week, maar kijk vooral naar een langere termijn. Denk aan minimaal een maand tot zelfs een jaar. Bepaal ook de doelgroep waar je, je offensief op los wilt laten, want gericht je plan inzetten is een stuk beter dan de willekeurige internetter aanspreken.

Zodra je een plan hebt voor de lange termijn met daarin duidelijke doelstellingen en een doelgroep, dan is het tijd voor de volgende stap. Bekijk welke kanalen in potentie interessant voor je zijn en laat overal proefballonnetjes op. Na enige tijd zal blijken wat de meest nuttige kanalen zijn, zodat je een duidelijke verdeling kan maken in je marketingbudget.

Laat de minder succesvolle kanalen niet direct vallen, want ook die kunnen wel degelijke nuttig zijn. Bijvoorbeeld bij het creëren van ‘awareness’. Je zult bij het bewandelen van de internet snelwegen eerst je bedrijf onder de aandacht moeten brengen en je zichtbaarheid vergroten, voordat je kunt gaan nadenken over het realiseren van omzet.

 

online-marketing-kanalen


Dat laatste is een belangrijk aspect van marketing. Niet elke vertoning van jouw product, dienst of bedrijf zal direct iets opleveren. Wel kan je naam onthouden worden en dat kan op termijn alsnog klanten opleveren. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de meer effectieve kanalen. De kans is daar wel groter dat je sneller ‘beet’ hebt.

Belangrijk is natuurlijk dat je de focus legt op de belangrijkste kanalen, want daar valt uiteindelijk de meeste winst te behalen. Ook is het van belang dat je de ontwikkeling blijft volgen. Het doel dat je hebt gesteld is het ultieme resultaat, maar onderweg kunnen dingen veranderen. Blijf anticiperen op deze veranderingen en blijf ook altijd trouw aan je inzet. Ontwikkel echter ook nieuwe marketing ideeën en sta open om nieuwe kansen te onderzoeken.

Marketing op het internet is iets organisch, het gaat de ene dag beter dan de ander. Het beweegt, er zijn concurrenten, de doelgroep kan zich aanpassen of veranderen, er komen nieuwe mogelijkheden om hen te bereiken en ga zo maar door. Blijf hier altijd flexibel in en durf buiten de lijntjes van je aanvankelijke plan te kleuren. Stilstaan is achteruitgang, probeer dat dus altijd te voorkomen.



Heb geduld en nee, dat is niet altijd even makkelijk! 

Het inzetten van online marketing kan je in een middag geregeld hebben. De instap is dus erg gemakkelijk, maar realiseer je wel dat je geduld moet hebben. Het eerder omschreven plan van aanpak met daarin duidelijke doelen is uiteindelijk de ‘endgame’. Ook hebben we aangegeven dat je in de tussentijd open moet staan voor verandering en aanpassing, maar waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt is één simpel woord: geduld.

Slow-and-steady-wins-the-race

 

En wanneer je geduldig bent en het online marketing proces de tijd geeft posities in Google te verwerven, dan kan dit de volgende resultaten opleveren:

Groei-met-SEO

 

Alle goede dingen kosten tijd. Verwacht niet dat je een dag later enorm veel succes hebt, maar wees bereid om langer vooruit te kijken. Wacht de resultaten op termijn af, reageer daarop met nieuwe of alternatieve plannen en breid zo je marketing op een effectieve manier uit. Wees ook niet bang om te experimenteren en blijf altijd in de gaten houden dat je doelstellingen realistisch zijn tegenover je bedrijfsvoering.

Met een hele duidelijke focus, bereidheid om er tijd in te investeren en een degelijk budget, komt het resultaat vanzelf. Het loont overigens om onderzoek te doen naar je doelgroep, zodat je de beschikbare middelen gericht in kunt zetten. Blijf ook altijd de voortgang in de gaten houden en geef vooral niet te snel op. Daarmee is het cirkeltje weer rond, want het komt altijd weer aan op geduld.

 

Neem Contact Op

 

Vermijd deze valkuilen

Marketing komt echter ook met een aantal valkuilen die je natuurlijk moet proberen te vermijden. Eén van de veel voorkomende valkuilen hebben we al een aantal keren aangehaald. Dat is het gebrek aan realistische doelen, het willekeurig inzetten van de middelen en te snel resultaat verwachten. Andere valkuilen zitten wat dieper in het proces, maar ook met die moet je rekening houden.

online valkuilen
Als iets succesvol blijkt te zijn, ga dan niet achterover leunen. Blijf trouw aan je aanvankelijke plan en zoek binnen het succes naar nieuwe mogelijkheden. Een succes dat zich opbouwt kan ook in één dag weer afgebroken worden, dus blijf te allen tijde naar nieuwe mogelijkheden zoeken. Dient zich een mogelijkheid aan, spring daar dan doordacht op in met een goed plan van aanpak.

Laat je aandacht niet verslappen, maar vergeet ook de rest niet. Zorg dat je de klanten een waarde geeft. Dat kan in de vorm van geleverde diensten, maar ook service. Je klanten zijn alles voor je, dus die moeten geneigd zijn terug te keren. Ook is het belangrijk dat je je onderneming opstelt als een persoon. Als je veel te zakelijk te werk gaat, dan geeft dat een totaal andere uitstraling. Je onderneming moet benaderbaar zijn. Open staan voor nieuwe ideeën en klanten erg waarderen, net zoals hun feedback.

In alles is de uitstraling belangrijk en je klanten dienen tevens als een goed marketingmiddel. Als zij naar jou toekomen via jouw marketing inzet, geef ze dan alle aandacht, zodat ze jou kunnen aanbevelen. Dat alles hangt weer samen met hoe je klantenservice is, hoe je informatie voorziening is en meer.

 

2020! Het jaar dat de helft van de wereldbevolking online aanwezig is.

De verwachting is dat in 2020 de helft van de wereldbevolking via mobiele apparaten het wereldwijde web bezoekt.  Het inzetten van meerdere online kanalen is eesentieel aan het worden om nieuwe klanten aan te spreken. Die nieuwe klanten kunnen je groot maken, want ook zij kunnen ingezet worden als marketingmiddel via mond op mond reclame dankzij een goede dienstverlening online. Online marketing is dus wel degelijk een heel belangrijk aspect, maar weet wat je aan het doen bent.

Dit kost tijd en dat kan flink oplopen. Het is maar net wat je doel is en wat voor producten of diensten je levert. Mocht je hier moeite mee hebben of gewoon domweg de tijd niet kunnen vinden?

Geen zorgen, Webstijl is jouw specialist. Wij stellen een plan voor je op met duidelijke doelstellingen, voeren dit uit en zorgen voor een mooi resultaat.

Speelt het online marketing vraagstuk nou al wat langer door je hoofd en wil je er toch wel wat meer over horen?

Ontdek de wondere wereld van online marketing. Een absolute aanrader voor elke onderneming.

Neem contact op met Willem voor meer informatie:

 

willem nederhorst

 

✉  w.nederhorst@webstijl.nl

☎  0172 – 23 66 55

LinkedIN profiel van Willem Nederhorst

 

 

 

 

 

facebook share
Left Menu Icon