Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Deel dit bericht

facebook share

Bezoekers, daar heb je niets aan!

Bezoekers, daar heb je niets aan!

Online marketing. Het gaat veelal over de nieuwste websites gebouwd volgens de laatste designtrends. Of over originele socialmediacampagnes die viral gaan. En vergeet vooral contentmarketing en het inzetten van influencers niet. Hoeveel onlinemarketingbureaus beloven je de wereld? “Ga met ons in zee en het aantal bezoekers zal sky high gaan.” Of “Binnen 2 maanden sta je op nr. 1 in Google!”.

Kijken, kijken, niet kopen…

Het klinkt veel ondernemers als muziek in de oren. Dus de verleiding is groot om voor een bureau te kiezen dat deze beloftes doet. Want dat is toch wat je wilt: veel mensen in jouw ‘winkel’? Toch is dit ook zeker geen garantie op resultaat. Je kunt prima de hele dag aanloop hebben in jouw prachtige winkel op die ene toplocatie. Maar aan het eind van de dag tot de conclusie komen dat je niets verkocht hebt… Dit betekent dat tussen het moment dat de bezoeker binnenkomt en vertrekt er iets niet goed gaat.

Overtuigen zonder vervelend te zijn

Bezoekers alleen, daar heb je niet zoveel aan…  En laten we eerlijk zijn, het is ook echt niet zo belangrijk. Een mooie basis, dat zeker. Het succes van een website is niet alleen af te meten aan het aantal bezoekers. Veel belangrijker én interessanter is het om te kijken wat jouw website, campagne en/of investering heeft opgeleverd (ROI). Voldoet jouw website aan de verwachting van de bezoeker? Dan vertaalt zich dat in conversie. Je hebt de bezoeker overtuigd om actie te ondernemen. Door goed na te denken over conversie en deze continu te optimaliseren, realiseer je groei.

Geef antwoord op de vraag van de bezoeker

Veel bezoekers komen op jouw website binnen via een link in de zoekmachine van Google. Ze hebben een vraag of zoekwoord ingetypt. Aan de hand van de lijst met resultaten klikken ze door. Zorg dat je het antwoord geeft op de vraag. Dit moet dus gebeuren op de pagina waar de bezoeker jouw website binnenkomt, de zogeheten landingspagina. Het is de moeite waard om tijd, geld en energie te steken in onderzoek. Welke vragen hebben jouw potentiële klanten en op welke manier kun je ze helpen? En maak aparte landingspagina’s voor specifieke vragen, zoekwoorden en marketingcampagnes. Niet alleen om het conversiepercentage te verhogen, maar ook om beter te kunnen meten. Zo kun je jouw marketinginspanningen continu bijsturen en optimaliseren.

USP versus UBR

Een USP is een Unique Selling Point. De term is echter wat achterhaald. Bedrijven kunnen zich namelijk steeds minder goed onderscheiden van de concurrent. Productkenmerken op het gebied van duurzaamheid, verbruik of onderhoud biedt de concurrent tenslotte vaak ook. Als dat niet nu al het geval is, dan zal het in ieder geval niet lang duren. Als het gaat om kwaliteit, prijs en service dan is het ook lastig om een unieke propositie te formuleren. De klant is hier overigens ook steeds minder gevoelig voor. De klant wil Unique Buying Reasons! Ze willen weten waarom ze jouw product moeten kopen of voor jouw dienst moeten kiezen. Het draait hierbij om de werkelijke waarde. De klant kiest voor jou omdat jij daadwerkelijk een bijdrage levert aan de oplossing van een probleem of een verlangen vervult. Wat levert het hem op?

Conversie op mobiele website

Mensen willen tegenwoordig overal en snel informatie. Mobiel internet heeft desktop al lang en breed ingehaald. Omdat mobiel verkeer echt anders is, doe je er goed aan om jouw mobiele website ook anders in te richten. Een aantal essentiële factoren voor een goede mobiele website die conversieverhogend werken:

  • Laadsnelheid:een pagina moet maximaal binnen 5 seconden geladen zijn
  • Gebruiksgemak: duidelijke en grote buttons
  • Zo min mogelijk kliks: zorg voor overzichtelijke pagina’s waarbij bezoekers zo min mogelijk hoeven te scrollen
  • Directe contactmogelijkheid: zorg dat bezoekers direct kunnen bellen of mailen
  • Zoekfunctie

Online leadgeneratie

Bovenstaande optimalisaties kunnen al snel zorgen voor grote resultaten op het gebied van conversie. Online leadgeneratie wordt op deze manier makkelijker. Besteed jouw kostbare marketingbudget niet enkel en alleen aan het vergroten van jouw bereik. Denk een stap verder! Overtuig jouw bestaande en nieuwe websitebezoekers met conversieoptimalisatie. Want aan alleen bezoekers heb je niet veel. Aan leads wel!

facebook share
Left Menu Icon