Kennisblog

Whitepaper

Maak van bezoekers klanten

Download

Bezoekers, daar heeft u niets aan!

Bezoekers, daar heeft u niets aan!

Online marketing. Het gaat veelal over de nieuwste websites gebouwd volgens de laatste designtrends. Of over originele social media campagnes die viral gaan. En vergeet vooral contentmarketing en het inzetten van influencers niet. Hoeveel online marketing bureaus beloven u de hemel? “Ga met ons in zee en het aantal bezoekers zal sky high gaan.” Of “Binnen 2 maanden staat u op nr. 1 in Google!”.

Kijken, kijken, niet kopen…

Het klinkt veel ondernemers als muziek in de oren. Dus de verleiding is groot om voor een bureau te kiezen die deze beloftes doet. Want dat is toch wat u wilt: veel mensen in uw ‘winkel’? Toch is dit ook zeker geen garantie op resultaat. U kunt prima de hele dag aanloop hebben in uw prachtige winkel op die ene toplocatie. Maar aan het eind van de dag tot de conclusie komen dat u niets verkocht heeft… Dit betekent dat tussen het moment dat de bezoeker binnenkomt en vertrekt er iets niet goed gaat.

Overtuigen zonder vervelend te zijn

Bezoekers alleen, daar heeft u niet zoveel aan…  En laten we eerlijk zijn, het is ook echt niet zo belangrijk. Een mooie basis, dat zeker. Het succes van een website is niet alleen af te meten aan het aantal bezoekers. Veel belangrijker én interessanter is het om te kijken wat uw website, campagne en/of investering heeft opgeleverd (ROI). Voldoet uw website aan de verwachting van de bezoeker? Dan vertaalt zich dat in conversie. U heeft de bezoeker overtuigd om actie te ondernemen. Door goed na te denken over conversie en deze continu te optimaliseren realiseert u groei.

Geef antwoord op de vraag van de bezoeker

Veel bezoekers komen op uw website binnen via een link in de zoekmachine van Google. Ze hebben een vraag of zoekwoord ingetypt. Aan de hand van de lijst met resultaten klikken ze door. Zorg dat u het antwoord geeft op de vraag. Dit moet dus gebeuren op de pagina waar de bezoeker uw website binnenkomt, de zogeheten landingspagina. Het is de moeite waard om tijd, geld en energie te steken in onderzoek. Welke vragen hebben uw potentiële klanten en op welke manier kunt u ze helpen? En maak aparte landingspagina’s voor specifieke vragen, zoekwoorden en marketingcampagnes. Niet alleen om het conversiepercentage te verhogen, maar ook om beter te kunnen meten. Zo kunt u uw marketinginspanningen continu bijsturen en optimaliseren.

USP versus UBR

Een USP is een Unique Selling Point. De term is echter wat achterhaald. Bedrijven kunnen zich namelijk steeds minder goed onderscheiden van de concurrent. Productkenmerken op het gebied van duurzaamheid, verbruik of onderhoud biedt de concurrent tenslotte vaak ook. Als dat niet nu al het geval is, dan zal het in ieder geval niet lang duren. Als het gaat om kwaliteit, prijs en service dan is het ook lastig om een unieke propositie te formuleren. De klant anno 2017 is hier overigens ook steeds minder gevoelig voor. De klant wil Unique Buying Reasons! Ze willen weten waarom ze uw product moeten kopen of voor uw dienst moeten kiezen. Het draait hierbij om de werkelijke waarde. De klant kiest voor u omdat u daadwerkelijk een bijdrage levert aan de oplossing van een probleem of een verlangen vervult. Wat levert het hem op?

Conversie op mobiele website

Mensen willen tegenwoordig overal en snel informatie. Mobiel internet heeft desktop al lang en breed ingehaald. Omdat mobiel verkeer echt anders is doet u er goed aan om uw mobiele website ook anders in te richten. Een aantal essentiële factoren voor een goede mobiele website die conversieverhogend werken:

  • Laadsnelheid:een pagina moet maximaal binnen 5 seconden geladen zijn
  • Gebruiksgemak: duidelijke en grote buttons
  • Zo min mogelijk kliks: zorg voor overzichtelijke pagina’s waarbij bezoekers zo min mogelijk hoeven te scrollen
  • Directe contactmogelijkheid: zorg dat bezoekers direct kunnen bellen of mailen
  • Zoekfunctie

Online leadgeneratie

Bovenstaande optimalisaties kunnen al snel zorgen voor grote resultaten op het gebied van conversie. Online leadgeneratie wordt op deze manier makkelijker. Besteed uw kostbare marketingbudget niet enkel en alleen aan het vergroten van uw bereik. Denk een stap verder! Overtuig uw bestaande en nieuwe websitebezoekers met conversieoptimalisatie. Want aan alleen bezoekers heeft u niet veel. Aan leads wel!